Twój StartUp

Przedsiębiorca w Polsce. Kim jest i jakie cechy powinien posiadać?

przedsiębiorca

Czy Polacy są przedsiębiorczy? Według badania ING Banku Śląskiego Polacy mają pozytywne skojarzenia z osobami prowadzącymi własny biznes. Przyjrzymy się więc, jak postrzega się przedsiębiorczość w 2025 roku. Zastanowimy się też, jakie cechy powinien posiadać przedsiębiorca w Polsce. 

Przedsiębiorczość: definicja

Przedsiębiorczość rozumiemy inaczej w zależności od pokolenia. Generacja X wciąż wspomina postać przedsiębiorcy-kombinatora z czasów PRL. Millenialsi oraz Zetki myślą o przedsiębiorcy bardziej pozytywnie. Obecnie przedsiębiorca to osoba, która aktywnie działa na rynku i znajduje nowatorskie rozwiązania dla swojej firmy To już nie kombinator, ale zaradny i pracowity właściciel małego lub średniego biznesu. 

Jak przedsiębiorczy są Polacy?

Z danych badania ING Banku Śląskiego wynika, że aż 78 proc. Polaków uważa naród za przedsiębiorczy, a 64 proc. dostrzega tę cechę również u siebie. Chociaż firmy prowadzi stosunkowo niewiele przedsiębiorców – 20 proc. – to kolejne 25 proc. chce lub planuje założenie firmy w przyszłości. 

Na założenie własnej firmy częściej decydują się osoby, które w bliskim otoczeniu mają aktywnych przedsiębiorców. 57 proc. osób niedeklarujących takiej chęci nie ma w rodzinie lub wśród bliskich znajomych żadnego przedsiębiorcy. Znaczy to, że Polacy są bardziej skłonni do podjęcia ryzyka zakładania biznesu, kiedy mogą na własne oczy obserwować doświadczenie przedsiębiorcy.

Zmieniające się postrzeganie przedsiębiorcy wpływa też pozytywnie na małe i średnie biznesy. Jak podaje Zofia Dzik, prezes Instytutu Humanities: Człowiek i Technologia, bohaterem nie jest rekin biznesu pokroju Billa Gatesa, ale mały właściciel walczący z biurokracją i podatkami. Wizję potwierdza Marcin Kościński, wiceprezes odpowiedzialny za Pion Klientów Biznesowych w ING Banku Śląskim. Według niego to właśnie taki przedsiębiorca zasługuje na docenienie i ułatwienie mu drogi do biznesu. 

Przeczytaj artykuł i dowiedz się, w jakich branżach warto założyć firmę jednoosobową. 

Przedsiębiorca: jakie cechy powinien mieć?

Zaradność i pracowitość to pierwsze skojarzenia do postaci przedsiębiorcy. To jednak jedynie początek listy cech, które kojarzą się Polakom. Kim więc jest polski przedsiębiorca z charakteru? Jakie cechy powinien posiadać, aby skutecznie prowadzić biznes?

☑️ Niezależność

Przedsiębiorca to osoba samodzielna i konkretna. 21. proc. badanych przez ING uważa, że charakterystyczną cechą przedsiębiorcy jest praca na własnych warunkach. Właściciel biznesu wie, czego chce i potrzebuje. Ceni sobie niezależność, która motywuje go do pracy “na swoim”. Niezależność postrzega się pozytywnie ze względu na szereg połączonych z nią cech, takich jak zaradność i odpowiedzialność.

☑️ Wytrwałość

Wytrwałość to kolejna przydatna cecha. Dążenie do celu często zajmuje więcej czasu niż początkowo się zakłada. Wytrwałe podejmowanie kolejnych działań to może nie gwarancja sukcesu, ale zdecydowanie istotny element w prowadzeniu biznesu. Przedsiębiorca powinien patrzeć w przyszłość i pokonywać zniechęcenie, jeżeli takie się pojawi. 

☑️ Pomysłowość

Dochodowy biznes zaczyna się od świetnego pomysłu. Bez wizji na firmę nie da się zacząć, a kreatywność zawsze jest w cenie. Najważniejsze jest wzięcie pod uwagę własnych pasji i umiejętności, a także zapotrzebowania na rynku. Dobry przedsiębiorca to ten, który rozpozna, jaki biznes może przynieść mu wysokie zyski oraz połączy je ze swoimi możliwościami w innowacyjny sposób. 

Szukasz inspiracji do założenia biznesu? Poznaj 30 pomysłów na firmę w 2025 roku. 

☑️ Inicjatywa

Pomysł to dopiero pierwszy krok do własnego biznesu. Wiele osób ma wizję na firmę, ale z różnych powodów nie decyduje się na jej założenie. Dobry przedsiębiorca nie odkłada pomysłów do szuflady, ale je wypróbowuje. Wykazanie się inicjatywą to kluczowy element w prowadzeniu własnego biznesu, który jest cenny na każdym etapie procesu. Aktywne działanie przyniesie owoce, w przeciwieństwie do czekania na dobrą okazję. 

☑️ Strategiczne myślenie

Ważną cechą przedsiębiorcy jest umiejętność strategicznego i analitycznego myślenia. Biznes to nie tylko kreatywny pomysł. To także staranne przygotowanie biznesplanu i analiza rynku. Przedsiębiorca musi rozumieć zmieniające się trendy rynkowe oraz umiejętnie planować przyszłość firmy, aby odnieść sukces. Mówi się, że prowadzenie biznesu to nie sprint, ale maraton – wymaga więc przemyślanej strategii na każdym etapie. 

☑️ Obserwacja rynku

Cechą powiązaną ze strategicznym myśleniem jest zdolność obserwowania sytuacji na rynku. Dobry przedsiębiorca stale monitoruje, jak zmieniają się potrzeby klientów i zastanawia się, jak może dostosować ofertę. Obserwacja zmian pomaga prowadzić biznes, który działa cały czas na najwyższym poziomie. To szczególnie ważne podczas dynamicznych zmian na rynku, jak na przykład trwający obecnie szybki rozwój sztucznej inteligencji. Świadomość zmieniającego się środowiska pomaga zareagować na nowo powstającą sytuację.

Zastanawiasz się, czy sztuczna inteligencja wpłynie na Twoją pracę? Sprawdź, jakich zawodów nie zastąpi AI.

☑️ Orientacja na zysk

Wszyscy zakładający własny biznes marzą o sukcesie i wysokich zarobkach. Chociaż trzeba patrzeć realistycznie, jedną z cech przedsiębiorcy podawaną przez badanych ING jest umiejętność działania tak, aby przyniosło im to sukces finansowy. Orientacja na zysk może pomóc w odpowiedniej ocenie ryzyka i sprofilowaniu oferty pod potencjalnych klientów. 

☑️ Reakcja na zmiany

Przedsiębiorca to jednak nie tylko obserwator, ale też osoba reagująca na zmiany szybko i pewnie. Innowacyjne myślenie i otwieranie się na nowe potrzeby to cenne elementy skutecznego biznesu. Przedsiębiorca nie powinien być nadmiernie przywiązany do przeszłości i raz wypracowanych zasad działania. Zamiast tego powinien zauważać i wdrażać najlepsze rozwiązania w bieżącej sytuacji i pozostać otwartym na dalszy rozwój. 

☑️ Podejmowanie ryzyka

Zakładanie własnej firmy może być ryzykowne, zwłaszcza jeżeli pomysł jest oryginalny i niesprawdzony przez konkurencję. Przedsiębiorca musi być otwarty na wszystkie scenariusze prowadzenia biznesu i być gotowym na każdy możliwy wariant. Dobry gracz na rynku albo podejmuje ryzyko, albo znajduje dla niego lepszą alternatywę.

Chcesz zminimalizować ryzyko wchodzenia na rynek? Sprawdź możliwości rozwoju z Fundacją Twój Start Up!

Źródła: Bankier.pl, dziennikwartowiedzieć.pl

Facebook

Kalkulator

Wypełnij i sprawdź ile z nami zaoszczędzisz!

Kalkulator
Czy jesteś studentem poniżej 26 roku życia? *
Czy chciałbyś korzystać z ubezpieczenia w NFZ? *
PLN

Koszty

PLN

PLN

Pieniądze dla Ciebie

PLN

Wypełnij formularz i czekaj na odpowiedź koordynatora

Zamawiam wizytówkę i ulotkę

Otrzymaj projekt ulotki i wizytówki. Wybierz szablon, wersję kolorystyczną, prześlij treść i wybrane zdjęcia. Otrzymasz pliki gotowe do przesłania do drukarni! Jeśli jesteś naszym beneficjentem zapłać 99 zł lub podpisz aneks do umowy o wspołpracy.

Proszę wypełnij formularz

1Twoje Dane
2Wybierz szablon

Twoje dane

Zamawiam stronę internetową

Proszę wypełnij formularz

Formularz umożliwia beneficjentom Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości Twój StartUp zamówienie wykonania bezpłatnej strony firmowej www (wizytówki) w jednym z trzech konfigurowalnych szablonów.

Strony dostępne są wyłącznie dla beneficjentów, którzy podpiszą lub aneksują umowę na okres minimum 6 miesięcy. Szczegółowe informacje dostępne są u koordynatorów oddziałów oraz pod adresem: media@twojstartup.pl

 

1Podstawowe dane
2Szablon
3Domena

Podstawowe dane

W ramach naszej strony wykorzystywane są pliki cookies w celach technicznych, analitycznych i marketingowych. Pełne informacje o ich działaniu oraz wytyczne jak wyłączyć cookies znajdują się w naszej Polityce Cookies.