Z badania przeprowadzonego przez GoodGabitz w 2021 roku wynika, że aż 64% polskich pracowników chciałoby podnosić swoje kompetencje. Co zaskakujące, tylko 16 proc. respondentów wskazało tradycyjne metody kształcenia jako preferowaną formę. 37 proc. przyznało natomiast, że najlepszym dla nich rozwiązaniem jest nauczanie online
Spis treści:
Rola kompetencji miękkich
Kreatywność, asertywność i umiejętność pracy w zespole to kompetencje miękkie, które najczęściej widnieją w CV kandydatów. Pracodawcy z kolei najbardziej cenią u pracowników uczciwość, rzetelność, otwartość i odporność na stres — wynika z badania przeprowadzonego przez serwis Azduna.pl w 2019 roku.
Dlaczego kompetencje miękkie są tak ważne? Według badania „Oczekiwania rynku a umiejętności pracownika – kompetencje rozwijane w pierwszej pracy” przeprowadzonego przez zespół Ewy Jarczewskiej-Gerc, to właśnie one decydują o tym, czy pracownikom uda się stworzyć przyjazne i twórcze środowisko pracy. Atmosfera i zgrany zespół sprawiają z kolei, że pracownicy chętniej wiążą się z firmą na dłużej — potwierdziło 97 proc. uczestników badania Confidence Index przeprowadzonego przez firmę Michael Page.
Szkolenia online dla pracowników
Co zrobić, jeśli w zespole wykwalifikowanych specjalistów pojawi się konflikt? Najlepiej załagodzić go, zanim zdąży eskalować. Wielu pracodawców powierza to zadanie specjalistom w danej dziedzinie, na przykład trenerom lub mentorom.
Bogata oferta szkoleń biznesowych dostępnych na rynku pozwala na wybranie opcji, która najtrafniej odpowie na potrzeby danego zespołu. Możemy zdecydować się na kurs pomagający w rozwinięciu asertywności, zdolności komunikacyjnych lub pewności siebie.
Czego chcą pracownicy?
Według badania GoodHabitz pracownicy najbardziej chcieliby rozwijać swoje umiejętności językowe — aż 31 proc. wybrało ten obszar rozwoju jako najbardziej pożądany. Wynika to z faktu, iż znajomość przynajmniej jednego języka obcego (najczęściej angielskiego na poziomie B2) jest kluczowa, jeśli planujemy rozwój w międzynarodowym środowisku.
Wiele firm oferuje szkolenia językowe online, dzięki którym dany zespół może doskonalić swój język w dowolnym miejscu, bez konieczności dojeżdżania do wybranej szkoły językowej. Zazwyczaj odbywają się one w godzinach, które umożliwiają połączenie nauki z pracą.
Nauka języka polskiego jako obcego
W związku ze znacznym wzrostem liczby obcokrajowców na polskim rynku pracy (liczba zarejestrowanych w ZUS wzrosła o 19 proc. w stosunku do poprzedniego roku, z czego 70% stanowią Ukraińcy), pracodawcy coraz częściej decydują się na zatrudnienie osób, które znają jedynie podstawy języka polskiego. Następnie zapisują ich na kursy językowe, które pozwalają na osiągnięcie poziomu średniozaawansowanego w ciągu kilku miesięcy.
Szkolenia dla pracowników — korzyści
Szkolenia są często postrzegane przez pracowników jako inwestycja w ich rozwój zawodowy. Taki pozytywny impuls może zwiększyć ich zaangażowanie w pracę oraz związaną z nią motywację, co z kolei pozwala na bardziej efektywne i wydajne wykonywanie powierzonych obowiązków.