„Fałszywe opinie wprowadzają konsumentów w błąd – zwłaszcza te, które sprawiają wrażenie autentycznych i sporządzonych przez klientów, którzy faktycznie korzystali z usług przedsiębiorcy. Takie manipulacyjne działania skutecznie zawyżają ocenę danej firmy i zakłócają uczciwość gry rynkowej” – przekazał PAP prezes UOKiK Tomasz Chróstny
Od początku 2023 roku obowiązują przepisy unijnej dyrektywy Omnibus, zgodnie z którą każdy przedsiębiorca zobowiązany jest do informowania konsumenta, czy opinie są weryfikowane, a jeżeli tak, to powinien wskazać sposób ich weryfikacji. Ponadto przedsiębiorca nie może twierdzić, że opinie zostały zamieszczone przez konsumentów, którzy kupili produkt, dopóki nie podejmie działań niezbędnych do weryfikacji. Za praktyki niezgodne z nowymi przepisami, przedsiębiorcy grozi kara w wysokości do 10% obrotu.
UOKiK ukarał nieuczciwych przedsiębiorców
Od sierpnia 2022 roku trwało postępowanie, w wyniku którego prezes UOKiK uznał praktyki stosowane przez Agencję City Damian Trzciński z Poznania za nieuczciwe i nałożył na właściciela przedsiębiorstwa karę w wysokości 40 tys. złotych. Dodatkowo musi on poinformować o decyzji w wykorzystywanych przez siebie serwisach.
Jak przekazał UOKiK, firma zajmowała się internetowymi usługami marketingowymi, w tym sprzedażą pozytywnych opinii. W ofercie dostępne było 6 pakietów, które zapewniały kupującemu pozyskanie pozytywnych opinii w wyszukiwarce lub poprawienie ogólnej oceny w Google Maps. Największy z dostępnych pakietów kosztował 1200 zł.
Agencja City Damian Trzciński nie jest pierwszą firmą, która została ukarana za nieuczciwe praktyki – w ubiegłym roku prezes UOKiK postawił zarzuty dwóm spółkom: Opinie.pro z Lubartowa i SN Marketing z Krakowa, które oferowały firmom wykupienie pozytywnych opinii na temat produktów. Opinie.pro oferowały zamieszczenie recenzji nie tylko w Google Maps, ale również na portalach Ceneo, Tripadvisor, Oferteo i ZnanyLekarz.
To nie koniec zmian?
Prezes UOKiK zapowiedział, że w drugim kwartale 2023 roku wejdą w życie zmiany, które zapewnią konsumentom większą ochronę przed nieuczciwymi praktykami.
„Wpływ opinii innych konsumentów jest istotny w podjęciu ostatecznej decyzji zakupowej. Dlatego nieuczciwi przedsiębiorcy są w stanie zapłacić za pozytywne, chociaż nieprawdziwe recenzje”