„Cudze chwalicie, swego nie znacie”. Zapytany o najpopularniejsze startupy potrafisz wymienić jedynie iPhone, Facebooka i Ubera? Najwyższa pora poznać rodzime firmy, które zaczynały na polskiej scenie, a następnie dumnie wkroczyły na arenę międzynarodową
Spis treści:
Foodsi
- 2019 r.
- Mateusz Kowalczyk, Jakub Fryszczyn
Historia aplikacji Foodsi zaczyna się w momencie, gdy dwóch studentów – Mateusz Kowalczyk i Jakub Fryszczyn – zauważają, jak dużym problemem jest marnowanie żywności. Postanawiają stworzyć aplikację, która umożliwi punktom gastronomicznym sprzedawanie nadwyżek żywności w niższych cenach.
System jest prosty: użytkownicy rezerwują paczkę-niespodziankę w wybranym miejscu, płacą ułamek ceny i odbierają ją o wyznaczonej godzinie. W najkorzystniejszym przypadku zapłacą tylko 25 proc. pierwotnej kwoty. Według szacunków założycieli startupu, wprowadzenie aplikacji pozwoliło na uratowanie ponad 600 ton jedzenia. W związku z sukcesem zaplanowali rozszerzenie działalności na inne kraje.
DocPlanner (ZnanyLekarz.pl)
- 2012 r.
- Mariusz Gralewski
W Polsce DocPlanner jest znany przede wszystkim z prężnie rozwijanego projektu, jakim jest platforma ZnanyLekarz.pl. Początkowo służyła ona do wyszukiwania specjalistów i dzielenia się opiniami, jednak duże zainteresowanie skłoniło założyciela startupu do dalszej pracy. Zaoferował on lekarzom oprogramowanie medyczne, które pozwoliło usprawnić pracę i zwiększyć widoczność w sieci. Zyskał tym samym uznanie nie tylko na terenie kraju, ale i poza jego granicami.
Obecnie startup zatrudnia 1500 osób, a jego biura znajdują się w siedmiu miastach na całym świecie.
Booksy
- 2013 r.
- Stefan Batory
Chociaż platforma Booksy została stworzona przez Polaków, początkowo skierowana została na rynek zagraniczny, a konkretnie – Stany Zjednoczone. Mieszkańcy USA zyskali możliwość wyszukania usług z sektora zdrowia i urody, porównywania poszczególnych ofert i rezerwowania tych, które najtrafniej odpowiadają na ich potrzeby. Po sukcesie na rynku amerykańskim założyciele zadecydowali, że rozszerzą działalność, uwzględniając w swoich planach również Polskę.
Dziś z Booksy korzystają zarówno salony (które w ten sposób promują swoje usługi i zwiększają świadomość wśród klientów), jak i klienci, którym platforma umożliwia szybkie i sprawne znalezienie odpowiedniej usługi, znacznie skracając czas poszukiwań.
Brand24
- 2011 r.
- Michał Sadowski
Najpopularniejszym narzędziem startupu jest narzędzie do monitoringu Internetu i mediów społecznościowych, które umożliwia śledzenie wzmianek dotyczących danej firmy. Początki były dla jego założycieli bardzo trudne – pomimo poszukiwań żaden z potencjalnych inwestorów nie był zainteresowany współpracą. Intensywny rozwój nastąpił dopiero po trzech latach od jego założenia, gdy projekt został oceniony przez ekspertów jako mający duże szanse na powodzenie. Po udanej kampanii reklamowej zrealizowanej z pomocą Ikea, założyciele zadecydowali o wkroczeniu na rynek zagraniczny.
Obecnie Brand24 jest jednym z najpopularniejszych narzędzi do monitoringu Internetu – korzysta z niego ponad 4 tys. klientów.
Packhelp (zapakuj.to)
- 2015 r.
- Wojciech Sadowski, Maciej Zając, Maciej Woźniczko, Konrad Kwiatkowski
Startup Packhelp powstał w odpowiedzi na potrzeby początkujących przedsiębiorców – umożliwia zamówienie spersonalizowanych opakowań w liczbie mniejszej, niż preferowana przez hurtownie. W całym procesie przyjmuje rolę pośrednika, łącząc osoby zamawiające opakowania z firmami, które zajmują się ich produkcją. Co istotne, w tym przypadku od innowacji ważniejszą rolę odegrało trafne zidentyfikowanie problemu, z jakim borykało się wielu właścicieli firm – okazało się bowiem, że
Z rozwiązań oferowanych przez Packhelp korzystają nie tylko początkujący przedsiębiorcy – wśród klientów znalazły się firmy takie jak H&M, Uber czy T-Mobile.
Tutlo
- 2015 r.
- Damian Strzelczyk, Tomasz Jabłoński
Przed nami kolejny przykład pomysłowego wykorzystania technologii – tym razem w branży edukacyjnej. Platforma Tutlo zrewolucjonizowała rynek edukacji, umożliwiając użytkownikom łączenie się z lektorami w dowolnym miejscu i czasie, bez konieczności wcześniejszej rezerwacji.
Założyciele dążą do zapewnienia edukacji bez barier, rozszerzając działalność na inne kraje i oferując różnorodne formy nauki – od lekcji „na żądanie” do różnorodnych kursów językowych kierowanych do każdej grupy wiekowej.
Brainly
- 2009 r.
- Michał Borkowski, Tomasz Kraus, Łukasz Haluch
Brainly to platforma stworzona przez studentów, którzy szukali sposobu na przeniesienie nauki do świata online. Początkowo figurowała pod nazwą Zadane.pl i umożliwiała uczniom wspólne rozwiązywanie prac domowych i dzielenie się wiedzą. Obecnie jest miejscem, w którym w zaledwie kilka minut otrzymamy rozwiązanie zadania domowego lub wskazówki, jak się z nim uporać.
Ramp
- 2018 r.
- Szymon Sypniewicz, Przemysław Kowalczyk
Ramp to startup z kategorii Fin Tech, który buduje globalną strukturę płatniczą – umożliwia wymianę tradycyjnych walut na krypto i na odwrót. Kluczem do sukcesu okazała się prostota, czyli umożliwienie użytkownikom przejścia przez cały proces w zaledwie kilka minut.
Startup pozyskał rekordowe 330 mln w drugiej rundzie finansowania, a w 2022 roku został laureatem Aurelów – jednego z najbardziej znaczących wyróżnień dla startupów.
Giganci Programowania
- 2015 r.
- Sebastian Langa, Dawid Leśniakiewicz, Radosław Kulesza, Piotr Pełka
Twórcami startupu są studenci z Politechniki Warszawskiej, którzy w związku z dynamicznym rozwojem sektora IT chcieli umożliwić naukę programowania dzieciom. Chociaż 90 proc. przychodu generuje rynek Polski, założyciele wciąż starają się rozszerzać działalność i zwiększyć zainteresowanie poza granicami kraju.
Głównym celem projektu jest zapewnienie młodym osobom lepszego startu w przyszłość i zapewnienie edukacji poprzez zabawę.
Talent Alpha
- 2015 r.
- Przemysław Berendt
Startup Talent Alpha stworzył platformę SaaS, która w czasie rzeczywistym dopasowuje specjalistów z branży IT do klientów poszukujących pracowników. Dzięki zastosowaniu rozwiązań z zakresu machine learningu i talent science możliwe jest wyodrębnienie pracowników, których kompetencje najtrafniej pokrywają się z oczekiwaniami klienta.
Mimo iż startup działa na rynku stosunkowo krótko, już po czterech latach od założenia został uznany za najlepszy w swojej branży i wygrał międzynarodową edycję konkursu UNLEASH World.