Regularnie chodzisz na spotkania networkingowe, lecz za każdym razem wychodzisz z nich zawiedziony? Naucz się sprzedawać własną markę i nawiązywać relacje, które pomogą Ci w pozyskaniu nowych partnerów biznesowych.
- W tym artykule omówimy:
- czym jest networking i jak może pomóc w rozwoju firmy,
- jak mówić, aby inni chcieli słuchać,
- jak budować relacje, które przyniosą Ci korzyści.
Rozbudowana sieć kontaktów biznesowych to większe możliwości rozwoju, promowania własnej marki i bycia zauważonym. To również szansa na uczestnictwo w ciekawych projektach, nawiązanie owocnej współpracy i rozwijania się wśród inspirujących osób. W networkingu nie ma znaczenia liczba kontaktów, ale o ich jakość – i to, czy faktycznie przynoszą korzyści. Podobnie jak w przypadku innych relacji, nie chodzi o wykorzystywanie innych, ale o pewnego rodzaju symbiozę.
Pamiętaj, że każdy jest tu w tym samym celu
Jeśli dane wydarzenie zostało opatrzone nazwą „networking”, oznacza to, że wszyscy zgromadzili się w tym samym celu – liczą na nawiązanie nowych relacji z inspirującymi osobami, które wniosą coś nowego do ich życia zawodowego.
Zazwyczaj odbywa się to na zasadzie biznesowego speed frendingu, czyli poznania wielu nowych osób w stosunkowo krótkim czasie.
I o ile stanie z zegarkiem w ręku i kurczowe trzymanie się wyznaczonego czasu rozmowy będzie faux pas, o tyle przeciąganie rozmowy do kilkudziesięciu minut – również. Pamiętaj, że kurczowe trzymanie się jednego rozmówcy blokuje zarówno jego, jak i Ciebie.
Spraw, aby inni chcieli nawiązać z Tobą kontakt
Ludzie często lubią opowiadać o sobie i swoich sukcesach, dlatego… nie rób tego jako pierwszy. Jeśli zależy Ci na pokazaniu się z dobrej strony, przejmij inicjatywę: zainteresuj się swoim współrozmówcą, zadawaj pytania i wykaż zainteresowanie tym, co mówi. Zwróć uwagę na jego reakcję i to, czy jest Tobą zaciekawiony. Może się zdarzyć, że pomimo Twoich starań współrozmówca nie wykaże większego zainteresowania – nie kontynuuj wtedy na siłę.
Ważne jest, abyś nie korzystał z wyuczonych formułek i nie próbował udowadniać, jak wartościową osobą jesteś. Bądź naturalny, swobodny, uśmiechaj się, zażartuj. Szukaj podobieństw – być może zarówno Ty, jak i Twój potencjalny partner biznesowy pracujecie w pokrewnej branży, a w pracy kierujecie się podobnymi wartościami? Zgodnie z regułą lubienia i sympatii Roberta Cialdiniego, ludzie mają tendencję do przypisywania pozytywnych cech osobom, które są do nich podobne.
Naucz się mówić językiem korzyści
Nie musisz zawyżać swoich osiągnięć, aby stać się interesującym partnerem biznesowym. Jeśli ktoś zapyta Cię, czym się zajmujesz – nie podawaj nazwy stanowiska, ale w kilku zdaniach streść, na czym polega Twoja praca. Jednym z najpopularniejszych sposobów autoprezentacji jest elevator pitch, czyli „przemowa w windzie”. Nie chodzi jednak o miejsce, w którym się ona odbywa, ale o czas, jaki masz na zaprezentowanie siebie — powinien wynosić mniej więcej tyle, ile wjechanie windą na ostatnie piętro wieżowca (czyli maksymalnie pół minuty).
- Wykorzystaj te techniki, aby zainteresować współrozmówcę:
- opowiedz o cechach, które wyróżniają Cię na tle innych osób z pokrewnej branży,
- przedstaw swoją misję, wizję i cel, do którego dążysz,
- powiedz, jakie wartości są dla Ciebie ważne,
- mów prosto, zwięźle i nie staraj się być przekonującym na siłę.
Nawiąż kontakt po spotkaniu
Jeśli otrzymałeś wizytówkę i obiecałeś kontakt, zrób to nie później, niż w ciągu dwóch dni – najlepiej za pośrednictwem LinkedIn lub poczty elektronicznej(dzwonienie może nie być mile widziane, jeśli nie umówiłeś się na tę konkretną formę kontaktu). Pamiętaj, aby we wstępie zaznaczyć, kim jesteś i kiedy się poznaliście – możliwe, że Twój nowy partner biznesowy ma mnóstwo podobnych wiadomości i będzie czuł się zakłopotany, jeśli od razu przejdziesz do meritum.