Twój StartUp

Etyka w pracy freelancera. Dlaczego ma kluczowe znaczenie?

Etyka w biznesie - freelancer

Czy zastanawiałeś się kiedyś, czym właściwie jest etyka w pracy freelancera i jak działać, aby sobie nie zaszkodzić? Jeśli nie – najwyższa pora to zrobić! Bycie wolnym strzelcem nie zwalnia Cię bowiem z przestrzegania standardów, o których piszemy w poniższym artykule.

Jeśli pracowałeś kiedyś na etacie, wiesz zapewne, że większość firm kieruje się odgórnie przyjętymi zasadami etyki biznesowej. Mogą się one nieznacznie różnic między przedsiębiorstwami, jednak zazwyczaj obejmują kwestie związane z odpowiedzialnością, klarownością i poszanowaniem praw innych osób (zarówno pracowników, jak i klientów czy kontrahentów).

Gdy zaczynasz pracować na własny rachunek, wiele rzeczy się zmienia. W tym przypadku to Ty stajesz się odpowiedzialny za kreowanie wizerunku firmy i wdrożenie działań, które sprawią, że będzie ona funkcjonowała ona zgodnie z obowiązującymi normami. W poniższym artykule przedstawimy Ci zasady, które są fundamentem każdej etycznie działającej firmy i wyjaśnimy, dlaczego warto ich przestrzegać.

Przejrzyste warunki współpracy

Mogłoby się wydawać, że trzymanie się pierwotnie ustalonych warunków współpracy to podstawa etycznego biznesu. Okazuje się jednak, że nie dla wszystkich freelancerów jest to oczywiste. Niestety, zdarzają się przypadki, w których osoby pracujące na własny rachunek nie dotrzymują terminów, podzlecają pracę innym przedsiębiorcom, nie oddają jej w ogóle lub realizują zlecenie niezgodnie z ustaleniami. Ile klientów, tyle przypadków – a pomysłów na nieetyczne posunięcia nie brakuje.

Powyższe przykłady to oczywiście skrajności, ale musisz być świadomy, że nawet najdrobniejsze potknięcie wpływa negatywnie na Twój wizerunek. Każdemu może się zdarzyć niedopatrzenie, jednak staraj się zawsze wyjaśnić klientowi powód zaistniałej sytuacji i znaleźć rozwiązanie, które częściowo zrekompensuje mu niedogodności.

Szacunek do konkurencji

Rywalizacja z konkurencją Cię nie ominie – a już szczególnie w przypadku, gdy zdecydowałeś się rozwijać biznes w popularnej branży. Musisz jednak pamiętać, że konkurencyjność nie usprawiedliwia stosowania nieetycznych praktyk, podcinania skrzydeł czy łamania obowiązujących zasad.

Dość dobrze obrazuje to poniższy przykład:

Jeśli chcesz zostać posiadaczem najwyższego budynku w mieście, masz dwie możliwości – ciężko pracować nad jego wybudowaniem lub zburzyć wszystkie konstrukcje, które są wyższe od Twojej.

– Marta Błędowska

W tym przypadku warto podkreślić, że budowanie czegoś trwałego i wartościowego (w przeciwieństwie do burzenia) przynosi długoterminowe korzyści. Dążenie do doskonałości, profesjonalizm i etyczne podejście do konkurencji mogą nie tylko zyskać uznanie klientów, ale także budować solidne fundamenty dla Twojej marki osobistej.

Relacje z klientami

Relacje z klientami są kluczowym elementem sukcesu każdego freelancera. Zdolność do nawiązywania trwałych i satysfakcjonujących relacji z klientami staje się nie tylko wyzwaniem, ale też czynnikiem determinującym sukcesy zawodowe.

Proces budowania relacji z klientami dla obejmuje wiele etapów — począwszy od pierwszego kontaktu, aż do finalizacji projektu, a nawet dalszego utrzymania współpracy. W erze cyfrowej umiejętność skutecznej komunikacji, zrozumienia indywidualnych potrzeb klientów oraz dostosowywania się do zmieniających się warunków rynkowych staje się kluczowym elementem profesjonalnego podejścia do pracy na własny rachunek. W praktyce oznacza to nie tylko dostarczanie wysokiej jakości usług, ale także budowanie zaufania i pozytywnych doświadczeń klientów.

Freelancerzy, którzy inwestują w rozwój umiejętności interpersonalnych, skrupulatnie śledzą oczekiwania klientów oraz są otwarci na konstruktywną krytykę, zyskują przewagę konkurencyjną, budując trwałe relacje z klientami i zapewniając sobie stabilność w pracy na rynku freelancerskim.

Facebook

Kalkulator

Wypełnij i sprawdź ile z nami zaoszczędzisz!

Kalkulator
Czy jesteś studentem poniżej 26 roku życia? *
Czy chciałbyś korzystać z ubezpieczenia w NFZ? *
PLN

Koszty

PLN

PLN

Pieniądze dla Ciebie

PLN

Wypełnij formularz i czekaj na odpowiedź koordynatora

Zamawiam wizytówkę i ulotkę

Otrzymaj projekt ulotki i wizytówki. Wybierz szablon, wersję kolorystyczną, prześlij treść i wybrane zdjęcia. Otrzymasz pliki gotowe do przesłania do drukarni! Jeśli jesteś naszym beneficjentem zapłać 99 zł lub podpisz aneks do umowy o wspołpracy.

Proszę wypełnij formularz

1Twoje Dane
2Wybierz szablon

Twoje dane

Zamawiam stronę internetową

Proszę wypełnij formularz

Formularz umożliwia beneficjentom Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości Twój StartUp zamówienie wykonania bezpłatnej strony firmowej www (wizytówki) w jednym z trzech konfigurowalnych szablonów.

Strony dostępne są wyłącznie dla beneficjentów, którzy podpiszą lub aneksują umowę na okres minimum 6 miesięcy. Szczegółowe informacje dostępne są u koordynatorów oddziałów oraz pod adresem: media@twojstartup.pl

 

1Podstawowe dane
2Szablon
3Domena

Podstawowe dane

W ramach naszej strony wykorzystywane są pliki cookies w celach technicznych, analitycznych i marketingowych. Pełne informacje o ich działaniu oraz wytyczne jak wyłączyć cookies znajdują się w naszej Polityce Cookies.