Twój StartUp

Analiza konkurencji – jak ją przeprowadzić?

Jak przeprowadzić analizę konkurencji?

W biznesie nie obędzie się bez rywalizacji. Poznaj etapy, które pomogą Ci w skutecznym przeanalizowaniu konkurencji, wyciągnięciu trafnych wniosków i wdrożeniu rozwiązań, dzięki którym utrzymasz się na wysokiej pozycji.

Zapoznaj się ze swoimi konkurentami

Zidentyfikowanie konkurentów to pierwszy i zarazem najważniejszy etap. Pamiętaj, że Twoimi rywalami są nie tylko firmy działające w tej samej branży, ale też te, które oferują pokrewne produkty lub usługi.

Przyjrzyjmy się temu etapowi na przykładzie siłowni, która skupia się na zapewnieniu swoim klientom najwyższej jakości sprzętu do ćwiczeń cardio.

Twoją konkurencją będą nie tylko inne placówki, ale też dostawcy treningów online, producenci sprzętu do ćwiczeń, a nawet organizatorzy wydarzeń sportowych. Ludzie, którzy poszukują formy aktywności fizycznej, z dużym prawdopodobieństwem wybiorą alternatywne rozwiązania – chociażby te, które umożliwią im samodzielne ćwiczenie w domu.

Możesz też pójść o krok dalej i zastanowić się, jakie działania podjąć, aby wyróżnić się na tle innych. Pomyśl o usługach, które są ważne dla Twoich potencjalnych klientów. Może być to opcja ułożenia treningu lub zapewnienia stałej opieki trenera personalnego. Sprawdzi się również współpraca z firmami cateringowymi lub oferującymi suplementy czy akcesoria do ćwiczeń.

Zidentyfikowanie konkurentów w szerszym kontekście pozwoli Ci na dostosowanie oferty do nieustannie zmieniającego się rynku, a co za tym idzie – lepsze przygotowanie się do konkurowania na wielu frontach.

Oceń rynek, na którym chcesz działać

Analiza konkurentów jest już za Tobą? Świetnie! Teraz czas przyjrzeć się samemu rynkowi. Na tym etapie najważniejsze będzie zrozumienie jego struktury, kluczowych segmentów, obecnych trendów i perspektyw rozwoju.

Wróćmy jeszcze raz do przykładu siłowni – tej samej, o której pisaliśmy nieco wyżej.

Jeśli chcesz poznać szanse i zagrożenia, warto zacząć od zidentyfikowania segmentów rynkowych. Możesz przenalizować zainteresowanie poszczególnymi rodzajami zajęć, konkretnym sprzętem, programami treningowymi czy dodatkowymi usługami. Gdy dowiesz się, które segmenty są najbardziej popularne wśród Twoich potencjalnych klientów, będziesz mógł lepiej dostosować ofertę do ich potrzeb, co przełoży się na szansę większego zarobku.

Chcesz wiedzieć, jak działa to w praktyce?

Wyobraź sobie, że zaobserwowałeś rosnące zainteresowanie zdrowym odżywianiem. Możesz rozszerzyć swoją ofertę o programy dietetyczne lub nawiązać współpracę ze specjalistą, który zajmie się układaniem diet dla klientów siłowni. Jeśli odpowiednio pokierujesz działaniami marketingowymi i dotrzesz z informacją do szerszego grona zainteresowanych, bardzo możliwe, że „przechwycisz” ich od konkurencji, która nie pomyślała o wdrożeniu podobnych rozwiązań.

Niemniej ważne jest zdobycie informacji na temat wielkości rynku i jego potencjału. Wiedza na temat tego, jak duży jest rynek i ile osób może potencjalnie korzystać z danego produktu czy usługi, pozwala na bardziej precyzyjne dostosowanie strategii do rzeczywistych potrzeb klientów. Na przykład, jeśli zdasz sobie sprawę, że zainteresowanie treningami cardio nie jest zbyt duże, możesz wdrożyć strategię niszową, czyli skoncentrowaną na dostarczeniu wysokiej jakości produktu dla określonej grupy docelowej.

Poznaj strategie marketingowe konkurencji

Czwartym etapem całego procesu będzie zrozumienie, jak przedsiębiorcy w danej branży kształtują swoje podejście do promocji i komunikacji z klientami. Analiza tej sfery obejmuje badanie używanych kanałów reklamowych, sposobów komunikacji z klientami oraz alternatywnych technik promocyjnych.

Nie wiesz, jak zacząć?
Dowiedz  się, czy przedsiębiorcy działający w Twojej branży korzystają z tradycyjnych kanałów reklamowych, czy stawiają na innowacyjne rozwiązania – na przykład videomarketing, współpracę z influencerami, personalizowane kampanie reklamowe czy budowanie pozytywnych, długofalowych relacji poprzez e-mail marketing. Sprawdź też, jakiego tonu i stylu używa konkurencja. Czy to jest podejście bardziej formalne, czy swobodne? Czy korzystają z interaktywnych form komunikacji, takich jak blogi lub fora dyskusyjne? Te informacje mogą być cennym źródłem inspiracji, pozwalając tym samym na lepsze dopasowanie przekazu do oczekiwań i preferencji grupy docelowej.

Ostatecznym celem analizy jest dostosowanie działań marketingowych do potrzeb potencjalnych klientów i uniknięcie błędów popełnianych przez konkurencję. To też okazja, aby lepiej wykorzystać dostępne środki i zasoby (gdy dowiesz się, że reklamy w mediach społecznościowych nie przynoszą skutku, nie popełnisz tego samego błędu i przeznaczysz budżet na inne działania).

Bądź na bieżąco z innowacjami

Ostatnim etapem procesu jest nieustanne monitorowanie innowacji. Bądź na bieżąco i sprawdzaj, z jakich technologii korzysta Twoja konkurencja, w jaki sposób implementuje usprawnienia czy dostosowuje modele biznesowe do ewoluujących preferencji klientów. Oprócz reagowania na obecne trendy, istotne jest proaktywne myślenie o kreatywnych sposobach wykorzystania nowych pomysłów w kontekście oferty.

Jeśli zauważasz, że inne siłownie wprowadzają innowacyjne rozwiązania, takie jak technologiczne narzędzia monitorujące postępy w treningach czy interaktywne platformy do prowadzenia zajęć, zastanów się, w jaki sposób Twoja siłownia może wdrożyć podobne technologie. To może obejmować dostarczanie spersonalizowanych programów treningowych czy organizację wirtualnych zajęć dla klientów, którzy preferują treningi online.

Kreatywność odgrywa kluczową rolę w procesie wykorzystywania innowacji. Nie musisz bezrefleksyjnie naśladować konkurencji; możesz czerpać inspirację z innych dziedzin. Jeśli widzisz, że w branży wellness rozwijają się nowe modele biznesowe, takie jak subskrypcje usług treningowych, zastanów się, czy podobny model mógłby być zastosowany w kontekście Twojej siłowni.

Facebook

Kalkulator

Wypełnij i sprawdź ile z nami zaoszczędzisz!

Kalkulator
Czy jesteś studentem poniżej 26 roku życia? *
Czy chciałbyś korzystać z ubezpieczenia w NFZ? *
PLN

Koszty

PLN

PLN

Pieniądze dla Ciebie

PLN

Wypełnij formularz i czekaj na odpowiedź koordynatora

Zamawiam wizytówkę i ulotkę

Otrzymaj projekt ulotki i wizytówki. Wybierz szablon, wersję kolorystyczną, prześlij treść i wybrane zdjęcia. Otrzymasz pliki gotowe do przesłania do drukarni! Jeśli jesteś naszym beneficjentem zapłać 99 zł lub podpisz aneks do umowy o wspołpracy.

Proszę wypełnij formularz

1Twoje Dane
2Wybierz szablon

Twoje dane

Zamawiam stronę internetową

Proszę wypełnij formularz

Formularz umożliwia beneficjentom Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości Twój StartUp zamówienie wykonania bezpłatnej strony firmowej www (wizytówki) w jednym z trzech konfigurowalnych szablonów.

Strony dostępne są wyłącznie dla beneficjentów, którzy podpiszą lub aneksują umowę na okres minimum 6 miesięcy. Szczegółowe informacje dostępne są u koordynatorów oddziałów oraz pod adresem: media@twojstartup.pl

 

1Podstawowe dane
2Szablon
3Domena

Podstawowe dane

W ramach naszej strony wykorzystywane są pliki cookies w celach technicznych, analitycznych i marketingowych. Pełne informacje o ich działaniu oraz wytyczne jak wyłączyć cookies znajdują się w naszej Polityce Cookies.