Kamilowi wystarczyły cztery lata, aby zostać dyrektorem szkoły. Michalina i Karolina rzuciły etat, aby rozwinąć własne studio kreatywne. Rafał otworzył księgarnię, o której pisały wszystkie portale lokalne.
Ogłoszenie w Internecie
Historia Kamila Szulca zaczyna się w gimnazjum. To właśnie wtedy nauczycielka odkrywa, że uczeń świetnie radzi sobie z językiem rosyjskim. Jego ponadprzeciętne umiejętności potwierdza wynik uzyskany na egzaminie gimnazjalnym – Kamil otrzymuje maksymalną liczbę punktów i w nagrodę wyjeżdża na wymianę uczniowską do Petersburga. Po powrocie kontynuuje naukę w technikum. Uczy się w nim języka włoskiego, jednak jego prawdziwą pasją pozostaje język rosyjski.
W 2019 roku Kamil zamieszcza pierwsze ogłoszenie w Internecie, w którym oferuje korepetycje z języka rosyjskiego. Z każdym miesiącem liczba wspieranych przez niego uczniów rośnie, a Kamil zastanawia się, jak „zalegalizować” swój biznes. W ten sposób trafia pod skrzydła inkubatora przedsiębiorczości i otwiera własną szkołę językową. Jak mówi, jego biznes rozwija się bardzo szybko i nie jest w stanie przypomnieć sobie „przełomowego” momentu. Kamil zaczyna zatrudniać kolejnych lektorów i po dwóch latach przenosi się na własną działalność. Do tej pory prowadzi szkołę językową SlavSchool, która zatrudnia trzydziestu lektorów języków obcych.
Wysłuchaj całej historii Kamila w odcinku naszego podcastu:
„Miśka, ja już nie wytrzymam, musimy coś założyć!”
Michalina Szymczak i Karolina Juskowiak poznają się w liceum. Są zafascynowane sztuką, rysunkiem i malarstwem, wspólnie tworzą pierwsze projekty. Po ukończeniu liceum ich drogi się rozchodzą – Karolina wybiera studia graficzne, Michalina socjologię. Orientuje się jednak, że ten kierunek nie do końca pokrywa się z jej wizją przyszłości i idzie na studia podyplomowe, tym razem graficzne.
Po ukończeniu studiów dochodzi do przełomowego spotkania.
„Miśka, ja już nie wytrzymuję, musimy coś założyć!”
– stwierdza Karolina.
W ten sposób rodzi się pomysł studia graficznego „hej dizajn”. W czerwcu 2022 roku przyjaciółki zaczynają pracować nad koncepcją, aby pół roku później otworzyć własny biznes w inkubatorze przedsiębiorczości. Socjologia pomaga Michalinie w lepszym zrozumieniu potrzeb klientów i ich potrzeb, Karolina wykorzystuje z kolei umiejętności zdobyte na studiach graficznych.`
„Dużo agencji oferuje klientom samo logo, za którym nic nie idzie. My od początku wiedziałyśmy, że chcemy zaoferować coś więcej. Jeśli stworzymy samo logo, to klienci nie kupią tej osoby, poznają się na marce i zauważą, że za tym nic nie idzie.”
– mówią założycielki hej dizajn.
Wysłuchaj całej historii Michaliny i Karoliny w odcinku naszego podcastu:
Księgarnia, która nie sprzedaje popularnych tytułów
Rafał Czyżak ma 22 lata, gdy decyduje się na otworzenie własnego biznesu. Nie ma konkretnego planu – wie jedynie, że chce nie tylko sprzedawać książki, ale też promować wydarzenia kulturalne i organizować debaty. W jego głowie rodzi się pomysł księgarni kameralnej. Klienci nie znajdą w niej popularnych tytułów, ale starannie wyselekcjonowane, niedostępne w sieciówkach pozycje.
I chociaż Rafał nie ma możliwości zbadania popytu, podejmuje ryzyko. W listopadzie 2022 roku otwiera Księgarnię Stronniczą i informuje o niej na mediach społecznościowych. Wiadomość zostaje szybko podłapana przez media, które piszą o nowym miejscu otwartym przez młode osoby. Artykuły przyciągają pokaźne grono klientów zainteresowanych nowym miejscem na mapie miasta.
„Widząc zainteresowanie w mediach, baliśmy się, że na otwarciu nie wystarczy nam książek. (…) Moment otwarcia drzwi to był szał. Nie pamiętam nawet, jaka pozycja sprzedała się jako pierwsza.”
– wspomina Rafał Czyżak.
Jego biznes okazał się strzałem w dziesiątkę – po kilku miesiącach działalności konieczne było przeniesienie jej do większego lokalu, który działa do dziś.
Wysłuchaj całej historii Rafała w odcinku naszego podcastu:
Masz pomysł na własny biznes?
Pomożemy Ci go zrealizować!
- Pełne wsparcie merytoryczne
- Najniższe koszty prowadzenia firmy
- Możliwość otworzenia firmy na próbę