Zastanawiałeś się kiedyś, jak sztuczna inteligencja poradziłaby sobie jako dyrektor generalny? Już nie musisz – João Ferrão dos Santos założył startup i powierzył jego losy chatbotowi GPT-4. Firma bardzo szybko osiągnęła sukces. Czy to kolejny znak, że przyszłość leży w innowacjach?
Spis treści:
Historia AIsthetic Apparel – firmy zarządzanej przez AI
João Ferrão dos Santos – portugalski inżynier i marketingowiec – postanowił założyć startup i uczynić sztuczną inteligencję szefem generalnym swojej firmy. Sam objął stanowisko asystenta i wykonywał wszelkie polecenia chatbota GPT-4. To sztuczna inteligencja zadecydowała, że wraz z Portugalczykiem zajmą się sprzedażą odzieży zaprojektowanej bez udziału człowieka. Wymyśliła też trafną nazwę AIsthetic Apparel.
Pomoc chatbota GPT-4 nie zakończyła się na kilku prostych pomysłach: napisał on obszerny biznesplan, w którym zawarł najważniejsze wytyczne. João Ferrão dos Santos miał zająć się pozyskaniem inwestorów (tzw. aniołów biznesu), założeniem e-sklepu i nawiązaniem współpracy z wybraną przez chatbota drukarnią. Propozycjami nadruków zajął się chatbot GPT, natomiast ich wykonaniem – Midijourney, czyli generator obrazów oparty na innej sztucznej inteligencji.
Chat GPT jako CEO – jak sobie radzi?
Pierwszy dzień sprzedaży był zaskoczeniem zarówno dla Santosa, jak i osób śledzących rozwój firmy AIsthetic Apparel – startup wykorzystał wszystkie pozyskane środki. Nie korzystając z płatnych reklam ani SEO, firma zrealizowała ponad sto zamówień i wysłała je na trzy kontynenty. Doprowadziło to do pierwszych komplikacji i zmusiło startup do znalezienia nowych inwestorów.
Sklep internetowy wciąż funkcjonuje i ma się bardzo dobrze. Na stronie AIsthetic Apparel możemy znaleźć koszulki i bluzy. Ich ceny rozpoczynają się od 162 zł, a kończą na 456 zł.
Jak AI może pomóc w rozwoju firmy?
Powszechny Chat GPT-3 wciąż ma wiele wad: korzystając z ograniczonych zasobów, potrafi wyciągać błędne wnioski i udzielić nieprawidłowych odpowiedzi, a tworzone przez niego teksty wymagają sporych poprawek. Możemy poprosić go o pomoc w napisaniu prostego artykułu lub sloganu reklamowego, lecz musimy liczyć się z faktem, że niektóre propozycje będą absurdalne. Bezpłatna wersja chatbota GPT nie jest w stanie przygotować artykułu eksperckiego czy zaplanować wartościowego kontentu. Ma on jednak jedną, istotną zaletę – nigdy się nie męczy i zawsze jest produktywny, więc coraz częściej staje się wsparciem dla osób pracujących w branżach kreatywnych.
Sztuczna inteligencja kontra Google
Google przedstawił oficjalne stanowisko w sprawie posługiwania się treściami tworzonymi przez sztuczną inteligencję – jak podkreślił, wysokimi pozycjami w wyszukiwarkach nagradzane będą publikacje zgodne ze standardami E-E-A-T (ang. expertise, experience, authoritativeness, trustworthiness), czyli takie, które dostarczają użytkownikom rzetelnych i przydatnych informacji. Doda też, że nie ma znaczenia, w jaki sposób je tworzymy – jeśli używamy AI jako pomocnika, nie zostaniemy ukarani obniżeniem widoczności.
No dobrze, ale co z AIsthetic Apparel?
Patrząc na sukces firmy, możemy odnieść wrażenie, że stoi za nim sztuczna inteligencja. W rzeczywistości nie mniejszą rolę odegrała innowacja – Santos poszedł na całość i uczynił chat GPT prezesem firmy, stając się tym samym pierwszą osobą, która zdecydowała się na taki krok. To właśnie ten fakt – nie zaś działania chatbota – wywołał duże poruszenie i przyczynił się do wzrostu popularności firmy.
Do samego narzędzia musimy więc podchodzić bardzo ostrożnie – powierzenie w jego ręce losów istniejącej już firmy byłoby dużym błędem. Jeśli chodzi o korzystanie z pomocy – tutaj ryzyko jest mniejsze, jednak wciąż powinniśmy zachować spory dystans i nie ufać mu bezgranicznie.