Zebraliśmy wypowiedzi założycieli największych startupów. Daniel Ek, Travis Kalanick, Drew Houston i Alexandr Wang dzielą się radami i przemyśleniami dotyczącymi prowadzenia biznesu. To potężna dawka inspiracji dla wszystkich, którzy myślą o wdrożeniu własnego pomysłu na rynek
Daniel Ek rozkręcił pierwszy biznes w szkole podstawowej, a Alexandr Wang rzucił studia, aby zająć się rozwojem własnej firmy. Dziś są milionerami, a założone przez nich startupy są znane na całym świecie. Jak do tego doszli? Co było dla nich nawjażniejsze, kiedy zaczynali?
Daniel Ek, współzałożyciel Spotify
„Zacząłem się zastanawiać, co jest dla mnie naprawdę ważne. Wtedy zdałem sobie sprawę, że w moim życiu zawsze były dwie rzeczy, które mnie fascynowały: muzyka i technologia. Pomyślałem: »Gdybym miał spędzić pięć lat swojego życia na robieniu wyłącznie jednej rzeczy, co by to było? Jakie środowisko chciałbym stworzyć, aby to zrobić?« Stwierdziłem, że chciałbym stworzyć środowisko, z którego będę czerpał radość. W którym nie będę czuł, że jestem w pracy, tylko że po prostu się bawię. Chciałem stworzyć środowisko, w którym można uczyć się od innych ludzi. Chciałbym stworzyć środowisko pracy, w którym - nawet małymi krokami - będziemy rozwiązywać problemy o skali globalnej.” — mówił w wywiadzie dla startups.com Daniel Ek.
Travis Kalanick, współzałożyciel Ubera
„Patrząc na świat, staram się nie dzielić ludzi na pokolenia. Poprzednie pokolenie patrzy na nas jak na nieodpowiedzialne dzieciaki. Wydaje im się, że gdybyśmy ich słuchali, świat byłoby lepszy. Ja staram się patrzeć na ludzi, jak na jedność, bo przecież wszyscy jesteśmy tacy sami — mamy rodziny, marzenia i nadzieje. Sądzę również, że jako młodsze pokolenie przedsiębiorców mamy tzw. nastawienie mistrzów. My w Uberze, wkładamy w swoją pracę całe serce, pasję i dajemy z siebie wszystko. Kiedy jesteś młodym przedsiębiorcą i tworzysz start-up, na pewno upadniesz. Najważniejsze jest to, żebyś wstał i próbował dalej. – powiedział Travis Kalanick w wywiadzie dla CNBC.
Drew Houston, założyciel DropBox
„Wygłosiłem przemówienie inauguracyjne dla MIT w 2013 roku. Powiedziałem, że gdybym miał ściągawkę, którą mógłbym sobie dać w wieku dwudziestu dwóch lat, byłyby na niej trzy rzeczy: piłka tenisowa, koło i liczba 30 000. Piłka tenisowa jest metaforą rzeczy, na punkcie której masz obsesję. Ludzie odnoszący największe sukcesy jako przedsiębiorcy, mają obsesję na punkcie rozwiązania problemu, który jest dla nich istotny. Używam piłki tenisowej jako metafory ze względu na mojego psa, który ma ten szalony, obsesyjny wyraz twarzy, kiedy rzucasz mu piłkę. Krąg tak naprawdę polega na tym, że jesteś średnią pięciu najbliższych przyjaciół, więc upewnij się, że znajdziesz się w środowisku, które wyciągnie z ciebie to, co najlepsze. A ostatnia to liczba 30 000. Kiedy miałem dwadzieścia cztery lata, natknąłem się na tę stronę internetową, która mówi, że większość ludzi żyje około 30 000 dni. Musisz więc liczyć każdy dzień.” – mówił Drew Houston w wywiadzie dla New York Times.
Alexandr Wang, założyciel ScaleAI
Mam wiele rad dla założycieli firm. Pierwsza jest dla początkujących przedsiębiorców, którzy chcą dowiedzieć się, czy ich pomysły naprawdę są ekscytujące: szukajcie wąskich gardeł i twórzcie rozwiązania dla całej branży. W każdej nowej branży, a nawet w przypadku znanych już problemów, zawsze będą istniały wąskie gardła, z którymi można poradzić sobie z pomocą technologii lub innowacyjnego podejścia. Zawsze otaczaj się najlepszymi ludźmi. Myślę, że to bardzo proste i wszyscy słyszeliśmy to tysiące razy, ale taka jest prawda. Nie chodzi jedynie o ludzi inteligentnych i ambitnych, ale także tych, którzy wzmacniają Twoje najlepsze cechy i są w stanie wskazać te najgorsze. Podczas budowania firmy ważne jest, aby zawsze robić rzeczy zgodne z własnymi wartościami i Twoją wizją budowania firmy. Wiele razy będziesz rozmawiał z inwestorami lub ludźmi, którzy udzielą Ci rady sprzecznej z Twoją wizją, ale myślę, że autentyczność jest najważniejsza. Skup się, ponieważ nie możesz rozwiązać wszystkich problemów - musisz dowiedzieć się, co jest dla Ciebie najważniejsze. Co możesz robić lepiej niż ktokolwiek inny? Co wyjątkowego możesz zaoferować? – mówił Alexandr Wang w wywiadzie dla Business of Business.
Jak sam widzisz, ludzi sukcesu cechuje przede wszystkim ogromna pewność siebie. Założyciele najpopularniejszych startupów od początku wierzyli w swoje pomysły i kierowali się chęcią zmiany świata na lepsze.