W potocznej definicji przedsiębiorcą jest każda osoba, która podejmuje działania w celach zarobkowych – niezależnie od tego, czy jest to rodzinna firma, czy globalny biznes. Czy oznacza to, że przedsiębiorcą może zostać każdy? Sprawdzamy!
Spis treści:
Przedsiębiorca – osoba, która nie boi się ryzyka
Przedsiębiorca to osoba, która nie tylko nie boi się ryzyka, ale przede wszystkim potrafi je przewidzieć i zarządzać nim w celu osiągnięcia swoich celów. Zarówno właściciele gigantów, jak i małych, rodzinnych firm, są często pionierami w swoich dziedzinach. Jakie są ich wspólne cechy? Głównie gotowość do eksperymentowania i podejmowania decyzji, wysoka motywacja, determinacja i elastyczność. Kluczową rolę odgrywa łatwa umiejętność zaadaptowania się do zmiennych warunków rynkowych i chęć do ciężkiej pracy w obliczu przeciwności.
Dlaczego skłonność do podjęcia ryzyka jest jedną z najczęściej wymienianych cech osoby przedsiębiorczej? Z prostego powodu: odchodząc z etatu i decydując się na rozwijanie własnej firmy, musimy liczyć się z możliwością niestabilności finansowej, dłuższymi godzinami pracy, poświęceniami i zaburzeniem równowagi pomiędzy życiem prywatnym a pracą. Może się zdarzyć, że na początkowym etapie rozwijania firmy będziemy mieć znacznie mniej czasu dla znajomych, rodziny i samych siebie. Może być też tak, że biznes nie przyniesie zysków pomimo naszych starań. Dlatego też kluczową cechą osób przedsiębiorczych jest gotowość do podjęcia ryzyka i sprawdzenia, czy pomysł okaże się trafny i znajdzie swoje miejsce na rynku.
Czy typ osobowości zawodowej ma znaczenie?
John L. Holland wyróżnił sześć typów osobowości zawodowej:
- realistyczny,
- badawczy,
- artystyczny,
- społeczny,
- przedsiębiorczy,
- konwencjonalny (tradycjonalista).
Każda z nich ma inne predyspozycje, co oczywiście nie oznacza, że zakładanie własnej firmy jest zarezerwowane wyłącznie dla typu przedsiębiorczego. Decydując się na wejście na rynek z własnym pomysłem, należy przeanalizować swoje mocne i słabe strony, a następnie wyciągnąć wnioski. I o ile typ przedsiębiorczy dobrze odnajdzie się w zarządzaniu większością firm, o tyle realista powinien rozważyć branże rzemieślnicze, a typ społeczny – wybrać kierunek rozwoju, który pozwoli mu być wśród ludzi. Jeśli nie wiesz, do jakiego typu należysz, spróbuj dopasować siebie do jednego z poniższych opisów:
Typ realistyczny
Do typu realistycznego możemy zaliczyć te osoby, które są dobrze zorganizowane, samodzielne, wytrwałe, odważne, nastawione na cel, uzdolnione manualnie, introwertyczne.
W praktyce są to ci ludzie, którzy działają w pojedynkę, a w swojej pracy używają mniej lub bardziej skomplikowanych narzędzi – dzięki zdolnościom manualnym nie sprawia im to problemu. Są wytrwałe, nie boją się wysiłku fizycznego i lubią widzieć efekty swojej pracy. Ich słabą stroną są relacje międzyludzkie i komunikacja z zespołem. Nie lubią spontanicznych działań, chaosu i pracy, której efekty nie są mierzalne.
Realista, który szuka pomysłu na własny biznes, powinien rozważyć poniższe ścieżki rozwoju:
- praca wymagająca obsługi maszyn i narzędzi (np. grawer),
- renowacja (np. meble, obuwie, galanteria),
- wszelkie zawody rzemieślnicze.
Typ badawczy
Za typ badawczy uznajemy osoby, które są: analityczne, bardzo dociekliwe, spostrzegawcze, racjonalne, realistyczne, nastawione na samodzielną pracę, introwertyczne.
Typ badawczy to bardzo często informatycy, matematycy i naukowcy. Osoby te nie czują się dobrze, gdy muszą pracować w zespole lub zarządzać innymi. Zadają dużo pytań i wciąż chcą pogłębiać swoją wiedzę. W swoich rozważaniach dążą do rozwiązania problemu (i czerpią przyjemność z jego poszukiwania).
Jeśli ten opis pasuje do Ciebie, poniżej przedstawiamy pomysły na własny biznes:
- programista,
- analityk,
- branże ściśle powiązane z IT lub technologią.
Typ artystyczny
Osoby, które należą do typu artystycznego, są kreatywne, dociekliwe, twórcze, nieszablonowe, kontaktowe, energiczne, spontaniczne.
Typ artystyczny kocha sztukę i często się nią otacza – nawet w środowisku biznesowym wyróżnia się wyglądem i stylem bycia. Myśli nieszablonowo, nie lubi działać według planu, a jego wyobraźnia funkcjonuje na najwyższych obrotach. Jego słabą stroną jest organizacja i planowanie. Nie lubi samotności i rutynowej pracy – napędzają go ludzie i nowe sytuacje.
Typ artystyczny, który szuka pomysłu na własny biznes, powinien zastanowić się nad poniższymi propozycjami:
- rękodzielnik (twórca biżuterii, ozdób),
- tatuator,
- artysta (malarz, grafik),
- wszelkie zawody z branży artystycznej lub kreatywnej.
Typ społeczny
Do typu społecznego zaliczamy osoby, które są otwarte, empatyczne, cierpliwe, komunikatywne, pewne siebie, łagodne, zorganizowane.
Typ społeczny uwielbia otaczać się ludźmi, a obowiązki wykonuje najefektywniej, gdy może działać w grupie. Cechuje go cierpliwość, wyrozumiałość i ponadprzeciętna empatia. Dobrze czyta ludzi i ich emocje, dlatego jest ceniony przez współpracowników i klientów.
Poniżej przedstawiamy pomysły na własny biznes dla typu społecznego:
- korepetytor,
- lektor języka obcego,
- trener (np. biznesowy),
- szkoleniowiec.
Typ przedsiębiorczy (inicjator)
Inicjatorzy to osoby, które są charyzmatyczne, władcze, zdecydowane, pewne siebie, wpływowe, ambitne i impulsywne.
Inicjatorzy (zwani również typem przedsiębiorczym) to urodzeni przywódcy. Dobrze odnajdują się na stanowiskach menadżerskich, lubią ryzyko i nie boją się zarządzać innymi. Są towarzyscy, chociaż w kontaktach z innymi najczęściej przejmują inicjatywę.
Typ przedsiębiorczy stanowi więc wyjątek, a osoby do niego należące śmiało mogą podjąć pracę w branży, która łączy się z ich pasją. Zdolności przywódcze dadzą im przewagę nad innymi i sprawią, że rozwijanie własnego biznesu stanie się źródłem satysfakcji i spełnienia.
Typ konwencjonalny (tradycjonalista)
Osoby należące do typu konwencjonalnego są uporządkowane, analityczne, cierpliwe, otwarte na sugestie innych, samodzielne, sumienne i rozważne.
Tradycjonaliści są przede wszystkim uporządkowani, więc dobrze radzą sobie z danymi. To osoby spokojne, które nie walczą o władzę i chętnie wykonują polecenia przełożonych. Szukając własnego pomysłu na biznes, powinny skupić się na rozwiązaniach, które pozwolą im na ciągłą współpracę z klientami.
Przedstawiamy branże, w których dobrze odnajdzie się typ konwencjonalny:
- statystyka,
- analityka danych,
- finanse i rachunkowość.
Jak sam widzisz, od typu osobowości zawodowej jest odpowiednie dopasowanie branży do własnych predyspozycji. Uwolnij się od myślenia zerojedynkowego: nie musisz rozwijać globalnego biznesu, aby zostać przedsiębiorcą. Jeśli źródłem radości będzie dla Ciebie tworzenie rękodzieła lub bycie coachem – zrób to! Biznesy rozwijane z pasją mają duże szanse na zajęcie stabilnej pozycji na rynku. Ludzie lubią autentyczność.
Pomysł na biznes – czas na weryfikację
Czy faktycznie jest tak, że po wybraniu ścieżki rozwoju zgodnej z typem osobowości osiągniesz sukces? I tak, i nie – dopasowanie jest bowiem jednym z miliona czynników, które o tym decydują. Nie mniej ważne jest samozaparcie, konsekwencja i cierpliwość w dążeniu do celu. Jeśli Twój pomysł na biznes jest dziełem przypadku, a Ty wciąż masz wiele wątpliwości, prawdopodobnie potrzebujesz czasu.