Ostateczne starcie telewizji i internetu. Okazuje się, że nakłady na reklamę online przebiją wydatki na reklamę w TV. Tendencja jest wzrostowa i to w tempie dwucyfrowym.
Już w pierwszym kwartale 2018 roku wydatki na reklamę online osiągnęły kwotę 1 mld złotych. W całym bieżącym roku eksperci spodziewają się nawet 4 mld złotych. To cenne informacje dla prowadzących startup lub działalność.
Reklama w telewizji to nadal sposób na dotarcie do wielkiej grupy potencjalnych klientów. Trudno to medium bagatelizować. W końcu każdy tam ląduje. Pytanie tylko, jak długo taki stan rzeczy się utrzyma.
To tylko kwestia czasu – wiadomo od dawna. Reklama cyfrowa odnotowuje ciągły wzrost (licząc rok do roku dwucyfrowy, poza nieco gorszym 2017, gdy to było „zaledwie” ponad 9%). Online przebije TV pod względem nakładów na reklamę.
Urządzenia mobilne nadają ton zmianom
Wysokie wzrosty w internecie są możliwe dzięki wydatkom na innowacyjną reklamę w urządzeniach mobilnych (tu wzrost wydatków na reklamę o 33%).
Reklamodawcy chętnie inwestują coraz więcej w komunikację marketingową w mediach społecznościowych (wzrost o 40%) oraz w wideo online (wzrost o 33%). Reklama programatyczna pozwalająca trafić do konkretnego internauty odnotowała również wielki wzrost (o 31%).
Najpopularniejszy jest nadal format graficzny reklamy. Najwięcej środków pochłania reklama w wyszukiwarkach (31%). Najgorzej wypada opcja e-mail (jedynie 2% przy nieustającym trendzie spadkowym).
Rozwój biznesu bez sieci trudny do wyobrażenia
Dane te świadczą o niezwykłym rozwoju rynku cyfrowego. Każdy, kto planuje dopiero utworzenie własnego startupu albo właśnie rozpoczyna działalność biznesową, powienien zdawać sobie z tego sprawę.
Z pewnością warto śledzić innowacyjne trendy. Narzędzi i aplikacji jest coraz więcej. By trafić do klienta, nie wystarczy już fanpage na FB, followersi na Instagramie. Kolejne pokolenia odpływają do nowych serwisów.
Reklama w telewizji to nadal sposób na dotarcie do wielkiej grupy potencjalnych odbiorców. Trudno to medium zbagatelizować. W końcu każdy tam ląduje. Pytanie tylko, jak długo taki stan rzeczy się utrzyma.
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.
W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku.
Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.
Źródło: iab.org.pl