Czy zastanawiałeś się kiedyś, czym właściwie jest etyka w pracy freelancera i jak działać, aby sobie nie zaszkodzić? Jeśli nie – najwyższa pora to zrobić! Bycie wolnym strzelcem nie zwalnia Cię bowiem z przestrzegania standardów, o których piszemy w poniższym artykule.
Jeśli pracowałeś kiedyś na etacie, wiesz zapewne, że większość firm kieruje się odgórnie przyjętymi zasadami etyki biznesowej. Mogą się one nieznacznie różnic między przedsiębiorstwami, jednak zazwyczaj obejmują kwestie związane z odpowiedzialnością, klarownością i poszanowaniem praw innych osób (zarówno pracowników, jak i klientów czy kontrahentów).
Gdy zaczynasz pracować na własny rachunek, wiele rzeczy się zmienia. W tym przypadku to Ty stajesz się odpowiedzialny za kreowanie wizerunku firmy i wdrożenie działań, które sprawią, że będzie ona funkcjonowała ona zgodnie z obowiązującymi normami. W poniższym artykule przedstawimy Ci zasady, które są fundamentem każdej etycznie działającej firmy i wyjaśnimy, dlaczego warto ich przestrzegać.
Przejrzyste warunki współpracy
Mogłoby się wydawać, że trzymanie się pierwotnie ustalonych warunków współpracy to podstawa etycznego biznesu. Okazuje się jednak, że nie dla wszystkich freelancerów jest to oczywiste. Niestety, zdarzają się przypadki, w których osoby pracujące na własny rachunek nie dotrzymują terminów, podzlecają pracę innym przedsiębiorcom, nie oddają jej w ogóle lub realizują zlecenie niezgodnie z ustaleniami. Ile klientów, tyle przypadków – a pomysłów na nieetyczne posunięcia nie brakuje.
Powyższe przykłady to oczywiście skrajności, ale musisz być świadomy, że nawet najdrobniejsze potknięcie wpływa negatywnie na Twój wizerunek. Każdemu może się zdarzyć niedopatrzenie, jednak staraj się zawsze wyjaśnić klientowi powód zaistniałej sytuacji i znaleźć rozwiązanie, które częściowo zrekompensuje mu niedogodności.
- O czym musisz pamiętać?
- Ustal szczegóły zlecenia – od kwestii związanych z realizacją po terminy i płatność,
- poinformuj klienta o kosztach i możliwych zmianach w tym obszarze,
- nie dopuszczaj do sytuacji, w których przekroczysz deadline realizacji zlecenia.
Szacunek do konkurencji
Rywalizacja z konkurencją Cię nie ominie – a już szczególnie w przypadku, gdy zdecydowałeś się rozwijać biznes w popularnej branży. Musisz jednak pamiętać, że konkurencyjność nie usprawiedliwia stosowania nieetycznych praktyk, podcinania skrzydeł czy łamania obowiązujących zasad.
Dość dobrze obrazuje to poniższy przykład:
Jeśli chcesz zostać posiadaczem najwyższego budynku w mieście, masz dwie możliwości – ciężko pracować nad jego wybudowaniem lub zburzyć wszystkie konstrukcje, które są wyższe od Twojej.
– Marta Błędowska
W tym przypadku warto podkreślić, że budowanie czegoś trwałego i wartościowego (w przeciwieństwie do burzenia) przynosi długoterminowe korzyści. Dążenie do doskonałości, profesjonalizm i etyczne podejście do konkurencji mogą nie tylko zyskać uznanie klientów, ale także budować solidne fundamenty dla Twojej marki osobistej.
Relacje z klientami
Relacje z klientami są kluczowym elementem sukcesu każdego freelancera. Zdolność do nawiązywania trwałych i satysfakcjonujących relacji z klientami staje się nie tylko wyzwaniem, ale też czynnikiem determinującym sukcesy zawodowe.
Proces budowania relacji z klientami dla obejmuje wiele etapów — począwszy od pierwszego kontaktu, aż do finalizacji projektu, a nawet dalszego utrzymania współpracy. W erze cyfrowej umiejętność skutecznej komunikacji, zrozumienia indywidualnych potrzeb klientów oraz dostosowywania się do zmieniających się warunków rynkowych staje się kluczowym elementem profesjonalnego podejścia do pracy na własny rachunek. W praktyce oznacza to nie tylko dostarczanie wysokiej jakości usług, ale także budowanie zaufania i pozytywnych doświadczeń klientów.
Freelancerzy, którzy inwestują w rozwój umiejętności interpersonalnych, skrupulatnie śledzą oczekiwania klientów oraz są otwarci na konstruktywną krytykę, zyskują przewagę konkurencyjną, budując trwałe relacje z klientami i zapewniając sobie stabilność w pracy na rynku freelancerskim.