Aktualnie sklepy internetowe stanowią największą część handlu elektronicznego. Prowadząc działalność lub startup zdecydowanie warto zastanowić się nad wkroczeniem w tę gałąź biznesu. Rozwój e-commerce jest na bardzo wysokim poziomie i nie zapowiada, aby uległo to zmianie. Jednak jeszcze parę lat temu było zupełnie inaczej, a kupowanie przez Internet nie było tak popularne, jak dziś. Warto poznać historię największych innowacji z tej dziedziny.
Kiedy i jak zaczęły powstawać pierwsze sklepy internetowe?
Początki sklepów online sięgają aż lat 80’, a dokładniej roku 1992, w którym to rząd amerykański zniósł zakaz komercyjnego wykorzystywania Internetu. Przyczyniło się to do powstania pierwszych sklepów online. Jednak zupełnie nie przypominały one dzisiejszych, ponieważ nie posiadały ani „koszyka”, ani formularza, a klienci mogli składać zamówienia głównie za pośrednictwem telefonu. Początki sklepów internetowych nie trwały długo. Trudności, jakie wynikały z zamawiania, doprowadziły do upadku.
Kolejna próba otworzenia e-handlu miała miejsce w 1994 roku. I tym razem przedsiębiorcy, wprowadzający innowacje, odnieśli sukces. Już dwa lata później amerykańska spółka Amazon miała dwa miliony klientów online. Początkowo na ich stronie dostępne były tylko książki, ale po tym, jak przybyło im użytkowników, zdecydowali się na znacznie rozszerzenie swojej działalności.
Debiut firmy Amazon na giełdzie spowodował, że w szybkim czasie przybyły kolejne startupy z własnymi sklepami internetowymi. Był to między innymi Ebay, który stał się pierwowzorem do stworzenia Allegro w Polsce.
W naszym kraju debiut w e-handlu jest związany z warszawską firmą Terent. Stworzyli oni sklep, w którym zakupów można było dokonywać przy pomocy formularza zamówieniowego. Niestety, ich działalność szybko się zakończyła. Przełomem było utworzenie platformy transakcyjnej Allegro, z której do dziś korzystają miliony Polaków.