Każdy z nas nie raz słyszał, że jest wzrokowcem, słuchowcem, czy też kinestetykiem – tego nauczyli nas w szkole, tego do tej pory uczy się zarówno młodzież jak i dorosłych na przykład na testach predyspozycji zawodowych, czy też niektórych testach psychologicznych. Prowadząc startup lub działalność, warto wiedzieć, z kim mamy do czynienia. Szczególny i innowacyjny sposób komunikacji może przynieść nam wiele korzyści.
Dla przypomnienia tylko, wzrokowiec to ten, który najlepiej zapamiętuje i rozumie patrząc, widząc przedmiot zainteresowań, tłumaczenie i opowiadanie często powoduje u tej osoby znużenie – on musi „to” zobaczy
Słuchowiec – nie ma bardzo rozbudowanej wyobraźni wizualnej, za to fantastycznie zapamiętuje i rozumie treści słuchane, prawdopodobnie jedni z najlepiej dostosowanych do obecnego systemu edukacji i systemu pracy.
Kinestetyk – najprościej, osoba, która która nie ma ani rozbudowanej wyobraźni wizualnej i słuchowej, najłatwiej do niej dotrzeć za pomocą pokazania, dać jej dotknąć itp.
Ale… to że jesteśmy jednym z tych typów osobowości to teoria, która została wzięta na warsztat jeszcze raz! I co z tego wyniknęło? Żaden z nas nie jest tylko jednym z tych typów osobowości, a każdy z nas jest miksem tych trzech typów!
Co to oznacza i jakie lekcje warto z tego wyciągnąć dla swojej komunikacji z klientem, szefem, czy wspólnikiem?
Jak już wspomnieliśmy, każdy z nas jest miksem trzech typów osobowości, jednak zawsze tylko jeden z nich jest dominujący i teraz w zależności od tego jak ułożymy przekaz tak dobrze zostaniemy odebrani, np.:
– Osoba z dominującym typem wzorowym powie najczęściej – „zobacz, jak to pachnie” albo „spójrz, jaka to dobra muzyka”.
Osoba z dominującym typem słuchowym – w czasie rozmowy często uz
ywa zwrotu „posłuchaj”.
Osoba z dominującym typem kinestetycznym używa zwrotów – naładowany, emocjonalny, czuję, płynę, to mnie porusza, mam przeczucie, czuję nacisk, napięcie, niepokój, to ma dobry smaczek, śliska sprawa, mocna podstawa, w gorącej wodzie kąpany, gorący temat, targany sprzecznościami.
Kiedy zwrócimy uwagę na te zwroty u swojego współrozmówcy (na początku bywa to trudne, jednak kiedy wejdzie już w nawyk, staje się zbawiennym narzędziem komunikacyjnym) wiemy jakich zwrotów sami powinniśmy używa, żebyśmy zostali odebrani jak najlepiej.
Ważne jest też to, że najczęstsze konflikty, niedomówienie i niezrozumienie wynika właśnie ze złych komunikatów. Od teraz, kiedy wiesz na co zwrócić szczególną uwagę podczas komunikacji, łatwiej będzie Ci w innowacyjny sposób kontrolować rozmowę i będziesz świadomy mechanizmów które się dzieją na twoich oczach i uszach.
Korzyści dla Twojego startupu lub działalności?
1. Jeśli tylko jesteś w stanie zdiagnozować swoją grupę docelową jesteś w stanie bardzo precyzyjnie dostosować do niej przekaz reklamowy
2. Jeśli już poznasz swojego kontrahenta jesteś w stanie kontrolować rozmowę i dawać precyzyjne komunikaty, które zostaną dobrze odebrane i w pełni zrozumiane
3. Jeśli chcesz kilka dni wolnego, a może podwyżkę, a znasz swoje szefa na tyle by potrafić dostosować przekaz do niego, z pewnością zostaniesz lepiej odebrany, a Twoja pozycja negocjacyjna będzie zdecydowanie lepsza