Idealna nazwa marki jest łatwa do zapamiętania i przekazuje odbiorcy klarowną informację o charakterze działalności. Wiele firm zrezygnowało jednak z tego schematu i zbudowało swoją rozpoznawalność na innych zasadach. Jeśli masz pustkę w głowie, a jednocześnie zależy Ci na samodzielnym wymyśleniu nazwy, przychodzimy z pomocą!
Spis treści:
Generator nazw – nie skreślaj go na samym początku
Największą przeszkodą w procesie wymyślania nazwy dla własnej marki jest całkowita pustka w głowie. Jeśli chcesz się z nią uporać, spróbuj skorzystać z generatora nazw lub narzędzia opartego na sztucznej inteligencji. To normalne, że wiele propozycji nie przypadnie Ci do gustu – kluczem jest, aby nie zrażać się zbyt szybko, bo wyeliminowanie niepasujących haseł jest ważnym elementem całego procesu. Będzie to dla Ciebie informacja, w jakim kierunku chcesz (lub nie chcesz) podążać.
Pamiętaj, że generator nazw to tylko narzędzie, które ma Ci pomóc – nie spodziewaj się, że otrzymasz gotowe propozycje. Zapisuj te, które spodobały Ci się najbardziej i modyfikuj je do momentu, w którym poczujesz, że „to jest to”.
Łącz, dziel i dodawaj
Skorzystałeś z pomocy generatora, ale nie przyniosło to oczekiwanego efektu? Weź przykład z innych firm i spróbuj połączyć kilka słów, aby utworzyć oryginalną i niepowtarzalną nazwę dla swojej marki.
- Spójrz, jak zrobili to inni:
- Apart – połączenie pierwszych liter imion właścicieli (Adama i Piotra) ze słowem „art”,
- Inka – połączenie słów „instant” i „kawa”,
- Spotify – połączenie angielskich słów „spot” i „identify”.
- Zamiast łączyć podzielone wcześniej słowa, możesz spróbować utworzyć skrótowce:
- TAGO – połączenie pierwszych liter imienia i nazwiska założyciela marki (Tadeusza Gołębiewskiego),
- CCC – skrót od hasła reklamowego „Cena Czyni Cuda”,
- Zelmer – skrót od „Zakładów Elektro-Mechanicznych w Rzeszowie”.
Odwołaj się do wartości lub skojarzeń
Myślenie zajęło Ci więcej, niż przewidziałeś, ale wciąż nie masz pomysłu, jak nazwać swoją firmę? Spróbuj skorzystać z najprostszej metody: wykorzystaj istniejącą już nazwę, która będzie metaforą reprezentowanych przez Twoją firmę wartości. Jakie marki obrały ten kierunek?
- Atlas – w mitologii greckiej tytan, który dźwigał sklepienie niebieskie. Marka wykorzystała jego imię jako metaforę wytrzymałości,
- Ludwik – hasło reklamowe marki brzmi „Bezwzględny dla tłuszczu”. Dobór nazwy nie jest więc przypadkowy – imię Ludwik oznacza „wsławiony w walce”.
Wykorzystaj swoje nazwisko
Wielu twórców postanowiło nazwać markę własnym imieniem i nazwiskiem. Jest to szczególnie popularny zabieg wśród projektantów modowych – Prada, Chanel czy Versace są znane na całym świecie. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś wziął przykład z najlepszych – zabieg ten dodaje wiarygodności i jest dla klienta komunikatem, że ma do czynienia z profesjonalną firmą (w końcu reprezentujesz ją własnym nazwiskiem).
Nie poddawaj się
Może się zdarzyć, że pomimo wielu starań nie zdołasz wymyślić nazwy dla swojej firmy. W tej sytuacji masz dwa wyjścia: skorzystać z pomocy specjalistów, którzy pomogą Ci przejść przez ten proces, lub dać sobie czas. Na pewno znasz markę odzieżową Reserved – legenda miejska głosi, że jej nazwa powstała, gdy właściciel zobaczył ten napis na stoliku w restauracji. Jak sam widzisz, najlepsze pomysły potrafią być dziełem przypadku.