Twój StartUp

Metoda SMART w biznesie. Jak realizować cele w firmie?

metoda smart

Wyznaczanie celu w biznesie to codzienność. Jak robić to skutecznie i osiągać cele, a nie stale odkładać je na później? Z pomocą przychodzi metoda SMART, z którą cel to nie tylko zapis na kartce. Tłumaczymy, na czym polega i dlaczego warto jej używać!

W życiu prywatnym cele mogą być elastyczne i zmienne bez większych konsekwencji, w firmie natomiast lepiej sprawdzają się precyzyjne plany na przyszłość. Zarówno na początku prowadzenia biznesu, jak i przy poszerzaniu oferty czy powiększaniu sprzedaży, metoda SMART ułatwia planowanie długoterminowej strategii firmy. 

Metoda SMART: co to jest?

Metoda SMART jest jednym z najpopularniejszych narzędzi zarządzania celami. Można wykorzystywać ją zarówno w biznesie, jak i w życiu prywatnym. Polega na przekształceniu ogólnego, niesprecyzowanego jeszcze celu zgodnie z pięcioma zasadami, które przedstawia akronim SMART: specific, measureable, achievable, relevant, time-bound. Innymi słowy, cel musi być konkretny, mierzalny, osiągalny, powiązany oraz określony w czasie. 

Sprawdź wady i zalety prowadzenia własnego biznesu.

Zasady: jaki ma być cel?

✅ Konkretny (specific)

Na starcie należy wyznaczyć cel do osiągnięcia. Musi on być konkretny i jasno sprecyzowany, aby nie pojawiły się żadne wątpliwości. Zbyt ogólny cel to też pewne zagrożenie. Bez wystarczającej ilości szczegółów trudno jest wykonywać kolejne kroki i weryfikować, czy cel został osiągnięty. Konkrety z kolei funkcjonują jak lista rzeczy do zrobienia i znacznie ułatwiają pracę nad wybranym zadaniem.

✅ Mierzalny (measureable)

Cel powinien też być mierzalny. Sojusznikiem efektywności są dane i liczby. W ten sposób można monitorować rozwój czy poprawę jakości. W firmie na tym etapie szczególnie ważne są KPI — kluczowe wskaźniki efektywności — które pozwalają na precyzyjne zmierzenie postępów przy wyznaczonym celu. W przypadku mniej formalnych celów, na przykład w życiu prywatnym, warto zaplanować konkretną ilość zadań lub czas na wykonanie danego celu, by stał się mierzalny. 

✅ Osiągalny (achievable)

Lepsze jest wrogiem dobrego, dlatego należy postawić sobie osiągalny cel. To nie sztuka wypisać listę przyszłych osiągnięć, która nie będzie miała końca. Znacznie większą trudność sprawia wyznaczanie celu w taki sposób, aby znajdował się w zasięgu możliwości. Na tym etapie ważne jest rozważenie zasobów i umiejętności potrzebnych do wykonania założonego zadania. Żaden cel nie jest zbyt mały i każdy wymaga precyzyjnego działania. 

Dowiedz się, jak mała produkcja może być domowym biznesem.

✅ Powiązany (relevant)

Nie ma idealnego polskiego odpowiednika do słowa „relevant”. Chodzi natomiast o to, by cel miał sens w szerszym kontekście. W firmie wyznaczony cel musi być powiązany z produktami i usługami oraz wpisywać się w dalsze plany rozwoju. Nie warto poświęcać dużych pokładów energii na cele, które w żaden sposób nie łączą się z innymi działaniami i do niczego się nie przydadzą. 

✅ Określony w czasie (time-bound)

Należy także zadbać, aby cel był dokładnie określony w czasie. Deadline rzadko kojarzy się pozytywnie, ale pomaga osiągać cele. Ustalenie daty, do której mają się pojawić konkretne i mierzalne wyniki, to motywacja do działania. Dzięki określonym ramom czasowym można także przetestować daną strategię w firmie lub sprawdzić nowy pomysł. Cel nie jest odłożony „na świętego nigdy”, ale jest przypisany do daty w kalendarzu. 

Metoda SMART: przykład

Jak wygląda metoda SMART w praktyce? Posłużymy się przykładem oszczędzania. Czasem odkładamy pieniądze z myślą o konkretnym wydatku, czasem na zapas. Samo zdanie “Chcę oszczędzać” jest jednak zbyt ogólne. Jak inaczej może wyglądać ten cel?

Przeczytaj artykuł i sprawdź sposoby na oszczędzanie.

✅ Konkretny: “Chcę oszczędzać na założenie własnej firmy”. 

👉 W ten sposób oszczędzanie to krok na drodze do większego celu.

✅ Mierzalny: “Chcę odłożyć 5 000 zł na start.”

👉 Pojawia się konkretna suma do odłożenia. 

✅ Osiągalny: “Jestem w stanie odłożyć tę sumę przy obecnych wydatkach”. 

👉 Cel jest możliwy do zrealizowania w obecnej sytuacji.

✅ Powiązany: “Dzięki temu założę własną firmę”. 

👉 Oszczędzanie ma sens w odniesieniu do planów na przyszłość.

✅ Określony w czasie: “Odłożę 5000 zł w ciągu 6 miesięcy”. 

👉 Wyznaczona data motywuje do aktywnego działania.

W ten sposób od ogólnego pomysłu “Chcę oszczędzać” z pomocą metody SMART przechodzimy do jasno określonego celu “Chcę w ciągu następnych 6 miesięcy odłożyć 5 000 zł na założenie własnej firmy.” Który cel wydaje się bardziej osiągalny? Metoda SMART to nie tylko ładnie brzmiące zdania, ale sprawdzony element strategii biznesowej. 

Chcesz poznać więcej skutecznych metod do wykorzystania w firmie? Sprawdź ofertę szkoleń i kursów w StartUp Booster i bądź SMART w biznesie!

Facebook

Kalkulator

Wypełnij i sprawdź ile z nami zaoszczędzisz!

Kalkulator
Czy jesteś studentem poniżej 26 roku życia? *
Czy chciałbyś korzystać z ubezpieczenia w NFZ? *
PLN

Koszty

PLN

PLN

Pieniądze dla Ciebie

PLN

Wypełnij formularz i czekaj na odpowiedź koordynatora

Zamawiam wizytówkę i ulotkę

Otrzymaj projekt ulotki i wizytówki. Wybierz szablon, wersję kolorystyczną, prześlij treść i wybrane zdjęcia. Otrzymasz pliki gotowe do przesłania do drukarni! Jeśli jesteś naszym beneficjentem zapłać 99 zł lub podpisz aneks do umowy o wspołpracy.

Proszę wypełnij formularz

1Twoje Dane
2Wybierz szablon

Twoje dane

Zamawiam stronę internetową

Proszę wypełnij formularz

Formularz umożliwia beneficjentom Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości Twój StartUp zamówienie wykonania bezpłatnej strony firmowej www (wizytówki) w jednym z trzech konfigurowalnych szablonów.

Strony dostępne są wyłącznie dla beneficjentów, którzy podpiszą lub aneksują umowę na okres minimum 6 miesięcy. Szczegółowe informacje dostępne są u koordynatorów oddziałów oraz pod adresem: media@twojstartup.pl

 

1Podstawowe dane
2Szablon
3Domena

Podstawowe dane

W ramach naszej strony wykorzystywane są pliki cookies w celach technicznych, analitycznych i marketingowych. Pełne informacje o ich działaniu oraz wytyczne jak wyłączyć cookies znajdują się w naszej Polityce Cookies.