Wyznaczanie celu w biznesie to codzienność. Jak robić to skutecznie i osiągać cele, a nie stale odkładać je na później? Z pomocą przychodzi metoda SMART, z którą cel to nie tylko zapis na kartce. Tłumaczymy, na czym polega i dlaczego warto jej używać!
W życiu prywatnym cele mogą być elastyczne i zmienne bez większych konsekwencji, w firmie natomiast lepiej sprawdzają się precyzyjne plany na przyszłość. Zarówno na początku prowadzenia biznesu, jak i przy poszerzaniu oferty czy powiększaniu sprzedaży, metoda SMART ułatwia planowanie długoterminowej strategii firmy.
Metoda SMART: co to jest?
Metoda SMART jest jednym z najpopularniejszych narzędzi zarządzania celami. Można wykorzystywać ją zarówno w biznesie, jak i w życiu prywatnym. Polega na przekształceniu ogólnego, niesprecyzowanego jeszcze celu zgodnie z pięcioma zasadami, które przedstawia akronim SMART: specific, measureable, achievable, relevant, time-bound. Innymi słowy, cel musi być konkretny, mierzalny, osiągalny, powiązany oraz określony w czasie.
Zasady: jaki ma być cel?
✅ Konkretny (specific)
Na starcie należy wyznaczyć cel do osiągnięcia. Musi on być konkretny i jasno sprecyzowany, aby nie pojawiły się żadne wątpliwości. Zbyt ogólny cel to też pewne zagrożenie. Bez wystarczającej ilości szczegółów trudno jest wykonywać kolejne kroki i weryfikować, czy cel został osiągnięty. Konkrety z kolei funkcjonują jak lista rzeczy do zrobienia i znacznie ułatwiają pracę nad wybranym zadaniem.
✅ Mierzalny (measureable)
Cel powinien też być mierzalny. Sojusznikiem efektywności są dane i liczby. W ten sposób można monitorować rozwój czy poprawę jakości. W firmie na tym etapie szczególnie ważne są KPI — kluczowe wskaźniki efektywności — które pozwalają na precyzyjne zmierzenie postępów przy wyznaczonym celu. W przypadku mniej formalnych celów, na przykład w życiu prywatnym, warto zaplanować konkretną ilość zadań lub czas na wykonanie danego celu, by stał się mierzalny.
✅ Osiągalny (achievable)
Lepsze jest wrogiem dobrego, dlatego należy postawić sobie osiągalny cel. To nie sztuka wypisać listę przyszłych osiągnięć, która nie będzie miała końca. Znacznie większą trudność sprawia wyznaczanie celu w taki sposób, aby znajdował się w zasięgu możliwości. Na tym etapie ważne jest rozważenie zasobów i umiejętności potrzebnych do wykonania założonego zadania. Żaden cel nie jest zbyt mały i każdy wymaga precyzyjnego działania.
Dowiedz się, jak mała produkcja może być domowym biznesem.
✅ Powiązany (relevant)
Nie ma idealnego polskiego odpowiednika do słowa „relevant”. Chodzi natomiast o to, by cel miał sens w szerszym kontekście. W firmie wyznaczony cel musi być powiązany z produktami i usługami oraz wpisywać się w dalsze plany rozwoju. Nie warto poświęcać dużych pokładów energii na cele, które w żaden sposób nie łączą się z innymi działaniami i do niczego się nie przydadzą.
✅ Określony w czasie (time-bound)
Należy także zadbać, aby cel był dokładnie określony w czasie. Deadline rzadko kojarzy się pozytywnie, ale pomaga osiągać cele. Ustalenie daty, do której mają się pojawić konkretne i mierzalne wyniki, to motywacja do działania. Dzięki określonym ramom czasowym można także przetestować daną strategię w firmie lub sprawdzić nowy pomysł. Cel nie jest odłożony „na świętego nigdy”, ale jest przypisany do daty w kalendarzu.
Metoda SMART: przykład
Jak wygląda metoda SMART w praktyce? Posłużymy się przykładem oszczędzania. Czasem odkładamy pieniądze z myślą o konkretnym wydatku, czasem na zapas. Samo zdanie “Chcę oszczędzać” jest jednak zbyt ogólne. Jak inaczej może wyglądać ten cel?
Przeczytaj artykuł i sprawdź sposoby na oszczędzanie.
✅ Konkretny: “Chcę oszczędzać na założenie własnej firmy”.
👉 W ten sposób oszczędzanie to krok na drodze do większego celu.
✅ Mierzalny: “Chcę odłożyć 5 000 zł na start.”
👉 Pojawia się konkretna suma do odłożenia.
✅ Osiągalny: “Jestem w stanie odłożyć tę sumę przy obecnych wydatkach”.
👉 Cel jest możliwy do zrealizowania w obecnej sytuacji.
✅ Powiązany: “Dzięki temu założę własną firmę”.
👉 Oszczędzanie ma sens w odniesieniu do planów na przyszłość.
✅ Określony w czasie: “Odłożę 5000 zł w ciągu 6 miesięcy”.
👉 Wyznaczona data motywuje do aktywnego działania.
W ten sposób od ogólnego pomysłu “Chcę oszczędzać” z pomocą metody SMART przechodzimy do jasno określonego celu “Chcę w ciągu następnych 6 miesięcy odłożyć 5 000 zł na założenie własnej firmy.” Który cel wydaje się bardziej osiągalny? Metoda SMART to nie tylko ładnie brzmiące zdania, ale sprawdzony element strategii biznesowej.
Chcesz poznać więcej skutecznych metod do wykorzystania w firmie? Sprawdź ofertę szkoleń i kursów w StartUp Booster i bądź SMART w biznesie!