Czy opłaca się otworzyć własny biznes, jeżeli na rynku działają już branżowi giganci? Odpowiedzią może okazać się nisza rynkowa. Wyjaśniamy, czym jest i jakie korzyści przynosi przedsiębiorcom. Podpowiadamy też, jak znaleźć dochodową niszę rynkową i wprowadzić na rynek usługi, których nie ma w Polsce.
Nisza rynkowa: co to?
Nisza rynkowa to wąski segment rynku, w którym istniejące usługi są niewystarczające i nie odpowiadają na potrzeby klientów. Nisza rynkowa powstaje, kiedy grupa odbiorców wydaje się zbyt mała i nie otrzymuje dedykowanego produktu. W efekcie na rynku powstaje przestrzeń dla mniejszych firm, które zapewniają produkt lub usługę, której wcześniej brakowało.
Przykładem niszy rynkowej mogą być produkty żywieniowe dla alergików. Rynek żywności ekologicznej rośnie, ale osoby z alergiami wciąż mają stosunkowo niewiele opcji do wyboru. Problem dotyczy szczególnie osób uczulonych na orzechy, którzy wciąż stanowią mniejszość wśród konsumentów.
Przeczytaj tekst i sprawdź pomysły na ekologiczny biznes.
Nisza rynkowa: korzyści
✅ Mniejszy wkład
Jedną z korzyści znalezienia niszy rynkowej jest mniejszy wkład finansowy w biznes. Specjalistyczne usługi kierowane do węższego grona klientów nie wymagają takiego samego wkładu początkowego, jak firma wchodząca na rynek pełen konkurencji.
✅ Konkurencja
Konkurencja w niszy jest mniejsza lub żadna. Przedsiębiorcy często wprowadzają zupełnie nowy produkt, którym nikt inny się jeszcze nie zajmował. Najważniejsze jest dotarcie do odpowiedniego odbiorcy, a nie walka o klienta, który kupuje produkty konkurencji.
✅Szybki rozwój
To także szansa na szybki rozwój. Przedsiębiorca może się skupić na polepszaniu oferty i tworzeniu kolejnych potrzebnych usług, zamiast na walce z konkurencją. Marketing skupia się na reklamowaniu produktu, którego wcześniej nie było, co nie narzuca sztywnych schematów obowiązujących w branży.
Przeczytaj artykuł 26. Piętra i poznaj najbardziej dochodowe firmy jednoosobowe.
✅ Szansa na monopol
Jeżeli nisza rynkowa jest jeszcze zupełnie nieodkryta, firma ma szanse stać się monopolem w danej dziedzinie. Zapewnienie brakującej usługi zapełnia wyraźną lukę, a jeżeli kolejni przedsiębiorcy podążą tym samym śladem, firma wciąż będzie liderem pośród innych biznesów.
✅ Lojalność klientów
Konsumenci, którzy znaleźli dostawcę brakującego wcześniej produktu, stawiają na wysoką jakość i mają skłonność do lojalności wobec jednej, sprawdzonej marki. Będą mniej chętni szukać innego dostawcy, skoro zaufana firma pierwsza odpowiedziała na ich potrzeby.
Jak znaleźć niszę rynkową?
👉 Przeanalizuj pasje i umiejętności
Pomysł na biznes zaczyna się od analizy własnych predyspozycji. Warto wziąć pod lupę pasje i posiadane umiejętności, a potem zastanowić się, czy jest w nich potencjał na biznes. Może przy realizacji pasji rzucił się w oczy jakiś niedobór? Może posiadane umiejętności są unikatowe na rynku i można na nich zarobić? To dobre miejsce na start badania rynku.
👉 Szukaj rozwiązania na problem
Nisza rynkowa to często problem bez rozwiązania. Wiele firm odniosło sukcesy, ponieważ stworzyło rozwiązanie wpisujące się w wybrakowaną ofertę. Dobrym przykładem może być startup Tutlo, którego założyciele pierwotnie chcieli znaleźć dla siebie elastyczne zajęcia z języka. Na rynku nie działała jednak żadna firma odpowiadająca na ich potrzeby. Założyli więc własną działalność i dzisiaj startup zbliża się już to prestiżowego statusu jednorożca.
Przeczytaj więcej o polskich startupach, które odniosły gigantyczny sukces.
👉 Pomyśl, co możesz zrobić lepiej
Inną drogą jest przeanalizowanie obecnych usług, na które jest popyt. Czy popularne rozwiązanie da się poprawić? Czy klienci narzekają na produkt i wytykają błędy? Nie trzeba być pierwszym graczem na rynku, żeby wygrać. Dobrym pomysłem na biznes w niszy rynkowej może być również uatrakcyjnienie istniejącej oferty.
👉 Badaj trendy i konkurencję
Badanie rynku to klucz do sukcesu. Internet oferuje mnóstwo darmowych narzędzi do badania trendów i zainteresowania produktami. Warto sprawdzić, czym interesują się ludzie, czego szukają w wyszukiwarkach i jakich usług potrzebują. Dobrym pomysłem jest również obserwacja konkurencji i zmieniających się ofert.
👉 Personalizuj istniejące usługi
Innym sposobem na znalezienie niszy rynkowej jest spersonalizowanie popularnych produktów, które znajdują się w ofertach wielkich sieciówek. W co drugim sklepie znajdą się wygodne T-shirty, ale wiele z nich będzie łudząco do siebie podobnych. Dobrą niszą mogą więc być personalizowane koszulki oparte o autorskie projekty. Rosnącą popularnością cieszą się na przykład prezenty-niespodzianki, które najpierw pojawiły się za granicą. To również ciekawy kierunek rozwoju.
👉 Obserwuj zagraniczne marketplace'y
Nisza rynkowa nie koniecznie wymaga produktu, którego nikt nigdy nie wymyślił. Warto rozważyć również usługi, których nie ma w Polsce. Ważnym krokiem do znalezienia niszy jest zwrócenie uwagi na zagraniczne rynki. Jakie produkty najlepiej sprzedają się na zagranicznych marketplace’ach? Jakie usługi cieszą się popularnością w innych krajach? Warto rozważyć, czy produkt może być zaadaptowany na polski rynek.
👉 Unikaj zbyt wąskich nisz
Szukając słynnego million dollar idea warto jednak pamiętać, że nisza rynkowa musi mieć potencjał na rozwój. Nawet genialny pomysł może skończyć się porażką, jeżeli trafi jedynie do 10 osób. Nisza nie może być zbyt wąska, ponieważ musi mieć potencjał na skalowanie biznesu.
Masz pomysł na biznes i chcesz go przetestować? Zrób to z Fundacją Twój StartUp!
