Twój StartUp

Persona klienta (buyer persona) – jak ją stworzyć i dlaczego warto?

Persona klienta (buyer persona)

Nie wiesz, kto jest Twoją grupą docelową? A może masz problemy z jej określeniem? Dowiedz się, czym jest buyer persona i jak może Ci pomóc w skuteczniejszym dotarciu do klientów.

Czym jest persona?

Persona to rodzaj wirtualnego, ale szczegółowo opisanego przedstawiciela Twojej grupy docelowej – czyli tej, do której wychodzisz z ofertą i o której uwagę zabiegasz. Jak zapewne wiesz, im konkretniej zdefiniujesz tę grupę, tym większa szansa na faktyczne zainteresowanie ze strony klientów. Stworzenie persony pomaga w lepszym zidentyfikowaniu potrzeb, celów, zachowań  i preferencji klientów, co przekłada się skuteczniejsze dotarcie do zainteresowanych. I nic w tym dziwnego: łatwiej komunikować się z konkretną osobą, niż z szarym tłumem. Klienci też doceniają komunikację, która robi wrażenie kierowanej bezpośrednio do nich.

Jak stworzyć personę?

Wyobraź sobie przedstawiciela Twojej grupy docelowej, czyli klienta idealnego, który potrzebuje Twoich produktów lub usług. Zastanów się, kim jest, ile ma lat, gdzie pracuje, jakie ma zainteresowania, o czym marzy i czego się boi. Postaraj się, aby Twoje wyobrażenie było jak najbardziej realne. Możesz narysować personę, nadać jej imię, a nawet opisać jej życiorys i typowy dzień. Im więcej informacji zbierzesz, tym lepszą strategię będziesz w stanie stworzyć. I chociaż persona jest traktowana głównie jako narzędzie marketingowe, może być przydatna w wielu innych obszarach – na przykład w sytuacji, gdy chcesz lepiej dopasować swoje produkty lub usługi.

Poniżej przedstawiamy pytania, które pomogą Ci w stworzeniu persony:

Nie bój się stworzyć rozbudowanego opisu uwzględniającego wszystkie kwestie – może się okazać, że pozornie nieistotne kwestie mają duży wpływ na decyzje zakupowe i zachowania Twoich klientów.

Persona klienta – omówienie na przykładzie

Aby pomóc Ci w zrozumieniu całego procesu, posłużymy się przykładem – stworzymy personę dla sklepu internetowego z zabawkami dla dzieci.

Julia to trzydziestoletnia nauczycielka przedszkolna mieszkająca w Krakowie. Skończyła studia pedagogiczne i aktywnie rozwija swoje umiejętności. Zamężna, jej głównym celem życiowym jest zapewnienie zdrowego i szczęśliwego rozwoju swojego dziecka. Julia regularnie dokonuje zakupów online, wybierając sklepy z szerokim wyborem i łatwą nawigacją. Przed dokonaniem zakupu starannie czyta recenzje produktów i kieruje się opiniami innych rodziców. Jej obawy dotyczą głównie bezpieczeństwa dziecka podczas zabawy, a głównym problemem jest poszukiwanie produktów edukacyjnych, które zarówno bawią, jak i uczą. Julia jest aktywna na mediach społecznościowych, śledzi profile związane z edukacją dzieci i czyta blogi parentingowe. Jej typowy dzień zaczyna się od wspólnego śniadania z dzieckiem, a wieczorem, po zakończeniu pracy, stara się znaleźć chwilę dla siebie, podczas której chętnie czyta książki i medytuje. Wartości, które dla niej są istotne, to edukacja, kreatywność i bezpieczeństwo dziecka. Przekonana jest, że równowaga między edukacją a zabawą jest kluczowa dla harmonijnego rozwoju jej dziecka.

Im bardziej skupisz się na konkretach, tym łatwiej będzie Ci dostosować ofertę do swoich klientów. Zdarzają się jednak sytuacje, w których niemożliwe jest zawarcie wszystkich cech w jednej charakterystyce klienta. W takich przypadkach warto rozważyć stworzenie więcej niż jednej persony docelowej. Dzięki temu możliwe będzie lepsze zrozumienie i zaspokojenie zróżnicowanych potrzeb i preferencji klientów.

Segmentacja klientów sprawia Ci trudności?

Wybierz konsultację ze specjalistą i stwórz personę od zera!

Wiemy, jak wspierać przedsiębiorczość. Pomożemy też Tobie!

Facebook

Kalkulator

Wypełnij i sprawdź ile z nami zaoszczędzisz!

Kalkulator
Czy jesteś studentem poniżej 26 roku życia? *
Czy chciałbyś korzystać z ubezpieczenia w NFZ? *
PLN

Koszty

PLN

PLN

Pieniądze dla Ciebie

PLN

Wypełnij formularz i czekaj na odpowiedź koordynatora

Zamawiam wizytówkę i ulotkę

Otrzymaj projekt ulotki i wizytówki. Wybierz szablon, wersję kolorystyczną, prześlij treść i wybrane zdjęcia. Otrzymasz pliki gotowe do przesłania do drukarni! Jeśli jesteś naszym beneficjentem zapłać 99 zł lub podpisz aneks do umowy o wspołpracy.

Proszę wypełnij formularz

1Twoje Dane
2Wybierz szablon

Twoje dane

Zamawiam stronę internetową

Proszę wypełnij formularz

Formularz umożliwia beneficjentom Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości Twój StartUp zamówienie wykonania bezpłatnej strony firmowej www (wizytówki) w jednym z trzech konfigurowalnych szablonów.

Strony dostępne są wyłącznie dla beneficjentów, którzy podpiszą lub aneksują umowę na okres minimum 6 miesięcy. Szczegółowe informacje dostępne są u koordynatorów oddziałów oraz pod adresem: media@twojstartup.pl

 

1Podstawowe dane
2Szablon
3Domena

Podstawowe dane

W ramach naszej strony wykorzystywane są pliki cookies w celach technicznych, analitycznych i marketingowych. Pełne informacje o ich działaniu oraz wytyczne jak wyłączyć cookies znajdują się w naszej Polityce Cookies.