Jednym z modeli biznesowych w działalności freelancerów jest stała współpraca z dużymi firmami na rynku. Taki model ma swoje zalety i wady. Do istotnych zalet należy oczywiście stałe źródło dochodu. Wadą może być natomiast uzależnienie od współpracy z jedną firmą i brak możliwości budowania dalszej siatki klientów. W każdym przypadku jednak współpraca freelancera z otoczeniem biznesowym łączy się z przestrzeganiem pewnych zasad. Dziś poznasz pięć z nich.
1. Sprawdź, czy posiadasz zakaz konkurencji
Podpisując umowę z firmą zewnętrzną sprawdź, czy w umowie tej zawarto tzw. zakaz konkurencji. Zakaz taki oznacza, że osoba nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec firmy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność. Dla istnienia stosunku konkurencyjności wystarczy częściowe pokrywanie się choćby tylko potencjalnych zakresów działalności. Działalność lub startup mogą być uznane za konkurencyjne także w przypadku stwierdzenia jednokrotnej czynności – niekoniecznie zawsze więc musi chodzić o wielokrotne wykonywanie tych samych zadań. Zakaz konkurencji stanowić będzie istotną przeszkodę w podjęciu działań na rzecz innych ewentualnych firm.
2. Gdy jesteś freelancerem nie obowiązują Cię zasady Kodeksu pracy
Pamiętaj, że gdy pracujesz w ramach własnej działalności gospodarczej lub startupu w stosunkach z firmą zewnętrzną nie obowiązują Cię przepisy Kodeksu pracy. Oznacza to na przykład, że nie będziesz mógł występować o urlop wypoczynkowy. W takim przypadku dobrą praktyką jest zapisanie w umowie o współpracy pewnego zakresu (z dozwoloną ilością godzin lub dni), w których praca nie będzie przez Ciebie wykonywana. Dotyczy to także okresów wypowiedzenia i innych świadczeń pracowniczych. Dlatego też tak istotne jest właściwe zredagowanie umowy B2B.
3. Bądź profesjonalny
Pamiętaj, że w relacjach z partnerem biznesowym startupu lub działalności powinieneś pozostać profesjonalistą. Szczególnie jest to istotne, gdy współpracujesz z jedną lub dwiema firmami, a Twoje usługi są powszechne (na przykład usługi programistyczne). Brak profesjonalizmu może spowodować, że stracisz zlecenie i będziesz musiał poszukiwać kolejnego partnera. W tym przypadku warto stosować się do podstawowych zasad savoir-vivru biznesowego, którego możesz nauczyć się chociażby podczas szkoleń w Fundacji Twój Startup. Szczególnie ważna jest tutaj komunikacja – w tym przede wszystkim wymiana korespondencji mailowej. Częstym błędem jest na przykład używanie nieprofesjonalnych maili lub zbytnie skracanie dystansu.
4. Innowacyjna strona internetowa
Częstym błędem freelancera jest brak wizytówki biznesowej. Taką wizytówką może być na przykład własna strona internetowa. Warto na niej wskazać chociażby zdobyte doświadczenie zawodowe i kontakt do siebie. Bardzo dobrze sprawdza się także zamieszczenie listów rekomendacyjnych lub krótkich opinii, które umacniają Twoją pozycję na rynku – jako eksperta. Zastanów się także nady tym, czy warto byłoby zamieścić na takiej stronie próbki własnych projektów – na przykład w formie filmików na YouTube.
5. Bierz udział w przetargach!
Bardzo często duże firmy ogłaszają przetargi publicznie lub ogłoszenia na wykonawstwo usług. W takich przypadkach wykonawcy mogą zgłaszać chęć swojego udziału i stać się potencjalnymi partnerami. Prawdopodobnie ważna będzie tutaj profesjonalna prezentacja multimedialna oraz dobrze przygotowane wystąpienie publiczne. Innym miejscem, w którym warto szukać innowacyjnych zleceń jest strona organizacji pozarządowych NGO (www.ngo.pl) oraz biuletyny informacji publicznej jednostek samorządu terytorialnego (gminy, powiaty i województwa).