Aby tworzyć skuteczną strategię dla swojej marki, należy na bieżąco śledzić zachodzące zmiany. Rok 2023 to początek ery automatyzacji, w której kluczową rolę odegra sztuczna inteligencja. Nie bez znaczenia będzie jednak dostosowanie sposobu komunikacji do nowej grupy docelowej, czyli pokolenia Z, które coraz śmielej wkracza na rynek
Spis treści:
Numer jeden – AI
Rosnąca popularność narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe to trend, który całkowicie zrewolucjonizował rynek i wywołał spore zamieszanie. Co ciekawe, przed pojawieniem się chatbota GPT-3 niewiele osób zdawało sobie sprawę, że jest to technologia powszechnie wykorzystywana przez największe firmy – chociażby do wykrywania fake newsów, walki z dezinformacją, śledzenia preferencji użytkownika czy proponowania trafnych wyników wyszukiwania. I o ile w przypadku walki z dezinformacją narzędzia wykorzystujące AI okazują się zawodne, o tyle w przypadku proponowania personalizowanych treści radzą sobie coraz lepiej.
Możemy się więc spodziewać, że w 2023 roku firmy zaczną testować narzędzia oparte na AI, aby zredukować koszty i zautomatyzować niektóre z procesów. Główne obszary, w jakich pomoże nam sztuczna inteligencja, to lepsze poznanie preferencji użytkownika i dostarczenie mu bardziej spersonalizowanych treści.
Krótko i treściwie – videomarketing
TikTok bardzo „rozleniwił” odbiorcę treści internetowych. Młodzi ludzie nie szukają inspiracji kulinarnych na stronach internetowych lub blogach. Dlaczego? Bo nie muszą. Popularna aplikacja pozwala na maksymalne ograniczenie zaangażowania – po co mają szukać przepisu i marnować czas, skoro algorytm dostarczy nowych inspiracji w ułamku sekundy?
Branża kulinarna nie jest oczywiście jedyną, której dotyka ten problem. Jak pokazał TikTok, wiele treści można skondensować i przedstawić w bardziej atrakcyjny sposób, niż za pomocą bloku tekstu lub grafiki. Myśląc o rozwoju w 2023 roku, musimy więc wziąć pod uwagę, że krótkie, treściwe filmy będą najbardziej pożądane przez odbiorców. Nie chodzi oczywiście o rzucenie wszystkiego i całkowite skupienie się na przekazie multimedialnym, ale o zrozumienie, jak duża jest jego siła. Jak pokazało badanie The HubSpot Blog’s 2023 Video Marketing Report, klient najchętniej zdecyduje się na zakup produktu, jeśli zostanie on przedstawiony w postaci krótkiego filmu. Nie powinno nas to dziwić – logiczne jest, że taka forma dostarcza więcej informacji, niż opis lub statyczna grafika.
Storytelling i jakościowe treści
Storytelling od zawsze był ważną częścią budowania wizerunku marki. Jeśli zastanowimy się głębiej, zauważymy, że większość znanych firm nie sprzedaje produktów, ale historię. O ile sama sztuczna inteligencja stanie się powszechna, o tyle tworzone przez nią treści mogą być zbyt miałkie, aby zainteresować użytkowników i przekonać ich, że to właśnie my jesteśmy lepsi od konkurencji. Skutek? Wzrośnie zapotrzebowanie na ekspertów w tej branży, a firmy, które ich zatrudnią, będą miały szansę zyskać przewagę.
- Jakość treści będzie miała istotny wpływ również na widoczność naszej witryny – Google skupia się bowiem na nagradzaniu tych stron, które dbają o użytkownika, to znaczy:
- dostarczają mu trafnej odpowiedzi na zapytanie,
- mają wartość merytoryczną (artykuły eksperckie pozostawmy ekspertom),
- są unikalne i wyczerpujące,
- są pisanie z myślą o ludziach, nie algorytmach Google.
Współpraca z influencerami
Wiesz, jaki jest największy minus płatnej reklamy? Przede wszystkim nie wzbudza ona zaufania potencjalnych klientów. Według badania przeprowadzonego przez iProspect 60% użytkowników korzystających z wyszukiwarek wybiera wyniki organiczne. Rozwiązaniem tego problemu może być współpraca z influencerami, którzy mają stałe grono odbiorców i wzbudzają większe zaufanie, niż tradycyjna reklama (np. w mediach społecznościowych lub wyszukiwarkach).
Marki, które dopiero wchodzą na rynek i nie mają dużego budżetu, coraz częściej decydują się na współpracę z mikroinfluencerami, czyli osobami, których grono obserwujących nie przekracza stu tysięcy. Od liczby obserwujących ważniejsze okazuje się ich zaangażowanie, a od popularności profilu – dopasowanie tematyczne do marki, która jest reklamowana.
Personalizacja
W 2023 roku wzrośnie znaczenie spersonalizowanych treści. Chcąc dążyć do zwiększenia zasięgów, będziemy musieli głębiej poznawać oczekiwania odbiorców i proponować im różne rozwiązania. W związku z tym wzrośnie znaczenie analityki danych – zamiast odpierać swoje działania o przypuszczenia, firmy zaczną stawiać na liczby i fakty. Jednym z ważniejszych czynników stanie się doświadczenie użytkownika i ukierunkowanie działań w ten sposób, aby dążyły do jego poprawy.