TikTok przyciąga miliony użytkowników z całego świata, stając się tym samym doskonałym narzędziem do promowania własnego biznesu. Wyjaśniamy, jak wykorzystać jego potencjał, aby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i zbudować lojalną społeczność.
Dlaczego TikTok?
To proste: ponieważ żyjemy w dobie nadpodaży treści, a TikTok pozwala nam sprawnie wyjść z tej bańki. Nie dostajemy długich, nudnych artykułów, ale krótkie, zabawne filmy. Oglądamy je w podróży, w kolejce do lekarza, przed snem i zaraz po przebudzeniu. Szybko przyswajamy nowe informacje i jesteśmy na bieżąco z trendami.
Razem z nami ogląda je ponad miliard aktywnych użytkowników. Każdy z nich szuka czegoś innego, więc nie ma możliwości, aby nasze treści nie znalazły dopasowanych odbiorców. Pomijanie TikToka w strategii marketingowej byłoby więc co najmniej nierozsądne, jeśli myślimy o rozwoju na poważnie.
Kim są użytkownicy TikToka?
TikTok uważany był za platformę zdominowaną przez młodych. W rzeczywistości spotkamy na niej nie tylko Zetki i Alfy, ale też Millenialsów i przedstawicieli starszych pokoleń. Choć grupa osób w wieku 10-19 lat stanowi istotną część użytkowników, osoby w wieku 20-29 lat mają również znaczący udział, sięgający około 22,4 proc. wszystkich aktywnych użytkowników w Stanach Zjednoczonych. Grupy wiekowe 30-39 lat i 40-49 lat również są dobrze reprezentowane na platformie, stanowiąc odpowiednio około 21,7 proc. i 20,3 proc. użytkowników. Na TikToku znajdziemy też osoby powyżej 50 roku życia, które mogłyby być postrzegane jako mniej technologicznie zaawansowane – stanowią one 11 proc. społeczności aktywnych użytkowników TikToka. Te dane jednoznacznie potwierdzają, że TikTok przyciąga użytkowników w różnym wieku, co sprawia, że platforma jest atrakcyjna dla szerokiego spektrum ludzi, niezależnie od wieku czy pokolenia.
Pierwsze kroki na firmowym TikToku
Aby zacząć swoją przygodę z TikTokiem, potrzebujesz jedynie smartfona i aplikacji. Problemy zaczynają się później: skąd masz wiedzieć, jakie treści publikować, do kogo je kierować i jak sprawić, aby dotarły do szerszego grona?
Zapytaliśmy o to naszą ekspertkę – Katarzynę Botovą.
Warto przemyśleć nasze cele i strategię wykorzystania TikToka. Wiele osób koncentruje się na zdobyciu dużej liczby obserwujących, co nie jest dobrym podejściem. Nawet jeśli uda nam się osiągnąć imponujące wyniki, musimy wiedzieć, jak wykorzystać tę uwagę i przekształcić ją na korzyści dla naszej działalności. Co zrobimy, gdy klient „wpadnie” do naszego lejka? Jak zainteresujemy go naszymi produktami lub usługami? Dopiero po odpowiedzeniu sobie na te pytania możemy iść o krok dalej, czyli założyć konto na TikToku. Najpierw strategia, potem działanie – nie ma sensu od razu rzucać się na głęboką wodę.
Jak prowadzić konto firmowe na TikToku?
Początki zawsze są trudne, jednak z czasem prowadzenie konta stanie się dla Ciebie źródłem satysfakcji. Pozyskasz pierwszych obserwujących, dowiesz się, jakie treści cieszą się największym zainteresowaniem i wyciągniesz wnioski, które przybliżą Cię do sukcesu.
Co możesz zrobić, aby rozwijać swoje konto w dobrym kierunku?
Dbaj o spójność. Używaj tych samych czcionek i kolorów. Staraj się, aby Twoje filmy odzwierciedlały jednolitą wizję.
Śledź trendy. TikTok – w przeciwieństwie do innych platform – skupia się w dużej mierze na kopiowaniu i powielaniu treści, które zyskały już popularność. Używaj trendujących dźwięków i bierz przykład z użytkowników, którym udało się stworzyć viralowy film.
Dbaj o jakość. Więcej nie zawsze znaczy lepiej. Staraj się tworzyć filmy, które nie tylko przyciągną uwagę użytkownika, ale też zatrzymają go na dłużej. Nagrywaj w doświetlonych pomieszczeniach, zniweluj szumy i postaraj się, aby Twoje filmy miały dobrą jakość. Estetyka jest ważna!
Zachęcaj użytkowników do interakcji. Polubienia, komentarze i udostępnienia są ważne – to one decydują, czy film zostanie pokazany szerszej publiczności. Staraj się więc skłaniać użytkowników do działania. Możesz zapytać ich o zdanie, aby mogli wypowiedzieć się w sekcji komentarzy.
Używaj odpowiednich hasztagów – to właśnie one pozwolą Ci dotrzeć do konkretnej grupy użytkowników. Staraj się wybierać hasztagi, które są nie tylko popularne, ale też zgodne z treścią przedstawioną w Twoim filmie. Na początku kieruj się zasadą: 60 proc. popularnych hasztagów
Jakich filmów unikać, reklamując biznes na TikToku?
Odpowiedź jest zawarta już w pytaniu: unikaj treści, które mają stricte reklamowy charakter. Jeśli skupisz się wyłącznie na zachwalaniu swoich produktów lub usług, istnieje niewielka szansa, że zainteresujesz użytkowników. Co możesz zrobić zamiast tego?
Jeśli prowadzisz sklep odzieżowy, nagraj film, w którym pokażesz pięć sposobów stylizowania koszuli.
Zajmujesz się masażami? Pokaż użytkownikom, jakie ćwiczenia lub aktywności pomogą im zniwelować ból kręgosłupa, lub rozluźnić mięśnie.
A może sprzedajesz świece? W takim razie opowiedz o właściwościach olejków eterycznych użytych do ich produkcji.
Pamiętaj: chodzi o to, aby użytkownicy wchodzili w interakcję z Twoimi filmami. Nie musisz ich od razu zachęcać do zakupu – jeśli będą potrzebowali Twojego produktu, prawdopodobnie i tak skorzystają z oferty. Im więcej osób zobaczy Twój film, tym większe będzie grono Twoich potencjalnych klientów.