Jeśli dotychczasowe działania marketingowe nie przynoszą skutku, bardzo możliwe, że udostępniane treści nie są wystarczająco atrakcyjne dla odbiorców. Na content składają się nie tylko teksty, ale też zdjęcia, filmy i infografiki. Dzięki nim możemy budować spójny wizerunek firmy, zwiększyć zaangażowanie i przyciągnąć uwagę nowych osób
Content marketing, zwany też marketingiem treści, polega na dostarczaniu odbiorcom wartościowych materiałów i budowaniu zaangażowanej, lojalnej społeczności. Przed rozpoczęciem działań marketingowych warto zrobić obszerną analizę rynku i dokładnie określić, w jaki sposób chcemy budować wizerunek naszej marki. To właśnie spójność komunikacji sprawia, że zyskujemy nowych klientów, którzy utożsamiają się z publikacjami i pozostają na dłużej. Ważne jest, aby forma była dostosowana do odbiorców i medium, z którego korzystamy. Warto być na bieżąco i śledzić aktualne trendy, aby dostarczyć odbiorcom contentu, który jest przez nich najbardziej pożądany.
Najpierw zadecyduj, jaką ścieżkę obierzesz
Pierwszym krokiem w procesie tworzenia contentu powinno być określenie, z jakich kanałów komunikacji chcemy korzystać. Strona internetowa, Facebook, Instagram, a może TikTok? Jeśli mamy taką możliwość, warto rozwijać markę w kilku kanałach i dopasować publikowane treści do charakteru danej platformy. Chociaż może być to czasochłonne, pozwoli na budowanie wizerunku i rozpoznawalności marki.
Drugą kwestią, jaką należy zrobić, jest zdefiniowanie grupy docelowej. Początkujący przedsiębiorcy często chcą kierować swoje działania „do wszystkich”, co jest sporym błędem. Taka strategia sprawi, że w praktyce dotrzemy do niewielkiej grupy osób, z czego duża część nie będzie zainteresowana usługą lub produktem.
Omówmy to na przykładzie: chcesz wprowadzić na rynek nową markę, która będzie oferowała biżuterię inspirowaną latami 90. Krzykliwe kolory, atrakcyjna cena i design, który trafia w gusta głównie młodych, nowoczesnych osób. Kto będzie Twoją grupą docelową? Prawdopodobnie młode mieszkanki większych miast, które lubią bawić się modą. Korzystają z TikToka, Instagrama i chętnie podążają za trendami. Mając tę wiedzę, możesz obrać spójną strategię komunikacji opierającą się na publikowaniu przyciągających uwagę treści: ciekawostek ze świata mody, przeglądów magazynów z branży fashion czy poradników.
Pamiętaj o pozycjonowaniu
Publikowane przez nas treści powinny być nie tylko atrakcyjne dla odbiorów, ala też zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek. Na widoczność w Google wpływa wiele aspektów — odpowiednio dobrane słowa kluczowe, formatowanie tekstu, regularność publikacji i odpowiednie opisywanie zamieszczanych zdjęć.
„Content marketing jest jak góra lodowa. To co widać, to zaledwie ułamek pracy, jaką trzeba wykonać, aby strona była dobrze widoczna w Internecie. Dostosowanie treści pod kątem SEO jest niezbędne do wypozycjonowania strony internetowej. Frazy, słowa kluczowe to drogowskazy, dzięki którym klienci trafiają na Twoją firmę. Konkurencja o najwyższe miejsca w wyszukiwarce Google to ciągła praca. Zaniedbywanie działań optymalizacji to jeden z podstawowych błędów, jakie popełniają firmy.”
– tłumaczy Kinga Silska, Specjalistka ds. Social Media w Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości Twój StartUp.
Bądź konsekwentny
Nawet jeśli Twoje działania nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, nie poddawaj się — budowanie wizerunku to złożony proces. Jeśli nie wiesz, jak zacząć, skorzystaj z pomocy specjalisty, który pomoże Ci przeanalizować rynek i obrać właściwą ścieżkę.
W przeciwieństwie do płatnych reklam content marketing nie przynosi efektów natychmiastowo. Kluczowe jest bycie konsekwentnym i niezmiennie zaangażowanym, gdyż pierwsze rezultaty mogą być widoczne dopiero po kilku miesiącach.