Jeśli dotychczasowe działania marketingowe nie przynoszą skutku, bardzo możliwe, że udostępniane treści nie są wystarczająco atrakcyjne dla odbiorców. Na content składają się nie tylko teksty, ale też zdjęcia, filmy i infografiki. Dzięki nim możesz budować spójny wizerunek firmy, zwiększyć zaangażowanie i przyciągnąć uwagę nowych osób.
- W poniższym poradniku wyjaśnimy:
- czym jest content marketing i jakie elementy się na niego składają,
- z jakich kanałów korzystać, aby docierać do odbiorców,
- jak za pomocą content marketingu zbudować lojalną, zaangażowaną społeczność.
Content marketing, zwany też marketingiem treści, polega na dostarczaniu odbiorcom wartościowych materiałów i budowaniu zaangażowanej, lojalnej społeczności. Przed rozpoczęciem działań marketingowych warto zrobić obszerną analizę rynku i dokładnie określić, w jaki sposób chcesz budować wizerunek naszej marki. To właśnie spójność komunikacji sprawia, że zyskujesz nowych klientów, którzy utożsamiają się z publikacjami i pozostają na dłużej. Ważne jest, aby forma była dostosowana do odbiorców i medium, z którego korzystamy.
Warto być na bieżąco i śledzić aktualne trendy, aby dostarczyć odbiorcom contentu, który jest przez nich najbardziej pożądany.
Zadecyduj, jaką ścieżkę obierzesz
Pierwszym krokiem w procesie tworzenia contentu powinno być określenie, z jakich kanałów komunikacji chcesz korzystać. Strona internetowa, Facebook, Instagram, a może TikTok? Jeśli masz taką możliwość, warto rozwijać markę w kilku kanałach i dopasować publikowane treści do charakteru danej platformy. Chociaż może być to czasochłonne, pozwoli na budowanie wizerunku i rozpoznawalności marki.
Drugą kwestią, jaką należy zrobić, jest zdefiniowanie grupy docelowej. Początkujący przedsiębiorcy często chcą kierować swoje działania „do wszystkich”, co jest sporym błędem. Taka strategia sprawi, że w praktyce dotrzemy do niewielkiej grupy osób, z czego duża część nie będzie zainteresowana usługą lub produktem.
- Warto odpowiedzieć sobie na pytania:
- Do kogo kieruję swoje usługi?
- Kim jest osoba, która mogłaby być zainteresowana moją ofertą?
- Jakie wartości są ważne dla mojej marki i co chcę przekazać odbiorcom?
- Z jakich platform korzystają moi potencjalni klienci i jak mogę do nich dotrzeć?
Omówmy to na przykładzie:
Chcesz wprowadzić na rynek nową markę, która będzie oferowała biżuterię inspirowaną latami 90. Krzykliwe kolory, atrakcyjna cena i design, który trafia w gusta głównie młodych, nowoczesnych osób. Kto będzie Twoją grupą docelową? Prawdopodobnie młode mieszkanki większych miast, które lubią bawić się modą. Korzystają z TikToka, Instagrama i chętnie podążają za trendami. Mając tę wiedzę, możesz obrać spójną strategię komunikacji opierającą się na publikowaniu przyciągających uwagę treści: ciekawostek ze świata mody, przeglądów magazynów z branży fashion czy poradników.
Pamiętaj o pozycjonowaniu
Publikowane przez nas treści powinny być nie tylko atrakcyjne dla odbiorów, ala też zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek. Na widoczność w Google wpływa wiele aspektów — odpowiednio dobrane słowa kluczowe, formatowanie tekstu, regularność publikacji czy optymalizacja zamieszczanych grafik.
„Content marketing jest jak góra lodowa. To co widać, to zaledwie ułamek pracy, jaką trzeba wykonać, aby strona była dobrze widoczna w Internecie. Dostosowanie treści pod kątem SEO jest niezbędne do wypozycjonowania strony internetowej. Frazy, słowa kluczowe to drogowskazy, dzięki którym klienci trafiają na Twoją firmę. Konkurencja o najwyższe miejsca w wyszukiwarce Google to ciągła praca. Zaniedbywanie działań optymalizacji to jeden z podstawowych błędów, jakie popełniają firmy.”
– tłumaczy Kinga Silska, Specjalistka ds. Social Media w Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości Twój StartUp.
Spójność przede wszystkim
Chciałbyś przekazać swoim odbiorcom jak najwięcej, a Twoja głowa jest pełna pomysłów na nowe publikacje?
Najpierw dokładnie przemyśl, co jest dla Ciebie najważniejsze, aby uniknąć niepotrzebnego chaosu. Udostępniane przez Ciebie treści powinny być spójne pod każdym względem – raz, że odbiorca od razu skojarzy je z Twoją marką, dwa – będzie wiedział, co chcesz przekazać (i czy jest tym zainteresowany).
Bądź konsekwentny
Nawet jeśli Twoje działania nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, nie poddawaj się — budowanie wizerunku to złożony proces. Jeśli nie wiesz, jak zacząć, skorzystaj z pomocy specjalisty, który pomoże Ci przeanalizować rynek i obrać właściwą ścieżkę.
W przeciwieństwie do płatnych reklam content marketing nie przynosi efektów natychmiastowo. Kluczowe jest bycie konsekwentnym i niezmiennie zaangażowanym, gdyż pierwsze rezultaty mogą być widoczne dopiero po kilku miesiącach.