Twój StartUp

Efekt Dunninga-Krugera dotyka także przedsiębiorców

Efekt Dunninga-Krugera to typ błędu poznawczego, w którym następuje nietrafna ocena swojej wartości w stosunku do posiadanych kompetencji. Zjawisko to mogło w którymś momencie dotknąć wielu z nas. Niezależnie od tego, czy dopiero zakładamy startup, czy nasza działalność trwa już wiele lat, warto spojrzeć na siebie z dystansem.

Zapewne każdy spotkał kiedyś osobę dogłębnie przekonaną o swojej nieomylności i wygłaszającą swoje teorie jako jedyne słuszne, choć wszyscy naokoło zdawali sobie sprawę, że w rzeczywistości nie ma pojęcia o danej tematyce. Tendencję taką słusznie zauważył już Karol Darwin, stwierdzając, że „ignorancja jest częściej przyczyną pewności siebie niż wiedza”.

Zjawisko to zostało opisane w 1999 roku przez dwóch naukowców z Uniwersytetu Cornella – Justina Krugera i Davida Dunninga. Zaintrygowani udokumentowaną wcześniej skłonnością do przeceniania swoich umiejętności w stosunku do ich prawdziwego stanu, postanowili szerzej zbadać ten fenomen.

Amerykańscy psychologowie przeprowadzili szereg innowacyjnych badań sprawdzających faktyczne obeznanie w danej tematyce oraz jego ocenę przez badanych. Wykazały one tendencję, zgodnie z którą osoby z najniższymi wynikami oceniały swój występ najlepiej. Jednocześnie ludzie posiadający realną wiedzę nie doceniali swoich kompetencji.

Jakie są tego przyczyny?

Po pierwsze, ludzie kompetentni mają skłonność do uważania, że jeżeli coś było dla nich łatwe, to zapewne było też takie dla innych. Drugim aspektem jest tzw. Klątwa Wiedzy, czyli fakt, że jeżeli dobrze rozeznajemy się w danej dziedzinie, to mamy świadomość, jak wiele jeszcze o niej nie wiemy. Kwestie te prowadzą do obniżenia pewności siebie i oceny swoich umiejętności. Nie doświadczają tego natomiast osoby nieświadome swoich braków. Badacze nie wykazali jednak związku ilorazu inteligencji, a występowaniem zjawiska. Zjawisko to bywa bardzo niekorzystne, zwłaszcza kiedy dopiero zaczynamy swoją działalność.

Okazuje się, że praktycznie każdy z nas doświadcza efektu Dunninga-Krugera. Dzieje się tak, ponieważ bez względu na to, jak ogromną wiedzę możemy posiadać w danej dziedzinie, nigdy nie będziemy w stanie wiedzieć wszystkiego.

Jak przełamać tę tendencję?

Po pierwsze, cały czas musimy się uczyć i jeszcze raz uczyć. Zamiast zakładać, że posiedliśmy już całą wiedzę na dany temat, lepiej wciąż ją zgłębiać, dzięki czemu zrozumiemy, jak wiele jeszcze nie wiemy. W ten sposób pozbędziemy się poczucia, że staliśmy się ekspertami.

Konstruktywna krytyka jest naszym sprzymierzeńcem. Nie bójmy pytać się innych, bardziej kompetentnych od nas, co sądzą o naszej pracy. Choć ich odpowiedź nie zawsze przypadnie nam do gustu, to dzięki niej zdobędziemy cenny punkt widzenia na to, w czym jesteśmy dobrzy, a nad czym powinniśmy jeszcze popracować.

Wreszcie, powinniśmy cały czas kwestionować to, co wiemy, ponieważ nawet gdy zdobywamy wiedzę i otrzymujemy feedback od innych, łatwo zacząć zwracać uwagę wyłącznie na to, co potwierdza nasze dotychczasowe doświadczenia. Nie bójmy się otworzyć na odmienne punkty widzenia, które rzucają wyzwanie naszym przekonaniom.

W 2001 roku Kruger i Dunning otrzymali za swoje badania Nagrodę Ig Nobla, która wyróżnia badania najpierw powodujące rozbawienie, a następnie skłaniające do przemyśleń lub takie, które nigdy nie powinny zostać powtórzone. Nagrodzeni otrzymują nagrodę pieniężną w wysokości 10 milionów dolarów Zimbabwe, czyli równowartość 4 USD.

Źródło: https://rationalwiki.org

Facebook

Kalkulator

Wypełnij i sprawdź ile z nami zaoszczędzisz!

Kalkulator
Czy jesteś studentem poniżej 26 roku życia? *
Czy chciałbyś korzystać z ubezpieczenia w NFZ? *
PLN

Koszty

PLN

PLN

Pieniądze dla Ciebie

PLN

Wypełnij formularz i czekaj na odpowiedź koordynatora

Zamawiam stronę internetową

Proszę wypełnij formularz

Formularz umożliwia beneficjentom Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości Twój StartUp zamówienie wykonania bezpłatnej strony firmowej www (wizytówki) w jednym z trzech konfigurowalnych szablonów.

Strony dostępne są wyłącznie dla beneficjentów, którzy podpiszą lub aneksują umowę na okres minimum 6 miesięcy. Szczegółowe informacje dostępne są u koordynatorów oddziałów oraz pod adresem: media@twojstartup.pl

 

1Podstawowe dane
2Szablon
3Domena
4Kolorystyka
5Grafiki
6Opis

Podstawowe dane

Zamawiam wizytówkę i ulotkę

Otrzymaj projekt ulotki i wizytówki. Wybierz szablon, wersję kolorystyczną, prześlij treść i wybrane zdjęcia. Otrzymasz pliki gotowe do przesłania do drukarni! Jeśli jesteś naszym beneficjentem zapłać 99 zł lub podpisz aneks do umowy o wspołpracy.

Proszę wypełnij formularz

1Twoje Dane
2Wybierz szablon

Twoje dane