Twój StartUp

Jak się witać? – SAVOIR-VIVRE

Sprawdź, czy poprawnie się witasz. Poznaj najważniejsze zasady związane z nawiązywaniem kontaktów. Są one niezmiernie ważne w relacjach biznesowych i nie tylko. Niezależnie od tego, czy pracujesz na etacie, prowadzisz działalność, czy startup, skorzystasz z ich stosowania.

Już wielokrotnie pisaliśmy o tym, jak ważne są zasady związane z savoir-vivre w relacjach biznesowych. To nie tak, że są one jedynie pewnymi skostniałymi zasadami, których nikt już nie używa ani nie stosuje w relacjach międzyludzkich. Wręcz przeciwnie. Co prawda, w obecnej sytuacji nie zalecamy widać się dłońmi, natomiast wiedza ta jest ponadczasowa. Sprawdźcie zatem, czy potraficie poprawnie się witać i nawiązywać kontakty.

Podanie ręki dopiero w drugiej kolejności!

Jedną z najważniejszych zasad, o której mało kto wie, jest ta, że w kontaktach międzyludzkich werbalnie wita się osoba znajdująca się w hierarchii niżej albo mniej ważna. Przez podanie ręki natomiast i kontakt fizyczny wita się jako pierwsza osoba ważniejsza. Co to oznacza? Jeżeli na przykład spotykasz się ze swoim szefem, powinieneś jako pierwszy skinąć głową i wykonać gest związany z powitaniem. Następnie powinieneś oczekiwać na to, aż szef poda Ci dłoń i przywita Ciebie. Ta zasada dotyczy również relacji pomiędzy osobą starszą i młodszą. Dzięki tej wiedzy twój startup na pewno skorzysta.

Kto kogo pierwszy wita?

Kolejnym ważnym elementem jest to, kto kogo pierwszy wita w relacjach międzyludzkich i biznesowych. Oczywiście najważniejszą zasadą jest to, że jako pierwsza będzie witała się osoba w hierarchii stojąca wyżej – będzie to na przykład Twój szef. Co w przypadku gdy szefem jest kobieta albo podwładnym jest kobieta? Czy w relacjach biznesowych należy brać pod uwagę płeć osób, które się ze sobą kontaktują? Otóż nie.

Savoir-vivre biznesowy mówi, że w takim przypadku traktujemy siebie na równi, niezależnie od tego, czy po jednej stronie jest kobieta, czy mężczyzna. Jeżeli kobieta jest szefem – to ona pierwsza występuje z powitaniem, jeżeli natomiast szefem jest mężczyzna – on ma do tego prawo. Można też stosować zasadę związaną z wiekiem. Osoba starsza oczywiście będzie uprzywilejowana niż osoba młodsza – oznacza to, że oczekujemy na kontakt ze strony osoby starszej. Czasem może zaistnieć problem z oszacowaniem wieku, jednak przyjmuje się, że osobą starszą jest już osoba, która reprezentuje pokolenie wyżej.

Jak się tytułować?

Kolejnym ważnym elementem są zasady związane z tytułowaniem osób w towarzystwie. Jednym z przykładów są tytuły naukowe. Co do zasady w towarzystwie nie tytułujemy kogoś “Magistrem”. Wyjątek stanowi sytuacja w aptece – gdzie do sprzedawcy możemy się zwrócić “Panie Magistrze” lub “Pani Magister”. Mając na uwadze tytuły naukowe w towarzystwie, można natomiast zwrócić się do kogoś “Panie Doktorze” lub “Pani Doktor”. , oczywiście także przyjęte jest stosowanie tytułu Profesora. W przypadku konferencji naukowej (na przykład na Uniwersytecie) można do osoby mówić zarówno “Panie Magistrze”, “Panie Doktorze” lub “Pani Profesor”.

Istnieje natomiast wiele różnych innych tytułów i godności, które także należy brać pod uwagę. Jednym z takich tytułów jest Ekscelencja. Tytuł ten bardzo często jest mylony z tytułami kościelnymi (Eminencja), a oznacza coś innego. ”Wasza Ekscelencjo” można zwrócić się do osoby pełniącej wysokie stanowisko dyplomatyczne – na przykład do ambasadora. Zwrotu “Wasza Eminencjo” użyjemy natomiast w stosunku do osoby, która zajmuje wysokie stanowisko kościelne na przykład do Biskupa. W Kościele Katolickim można także zwrócić się do Papieża “Wasza Świątobliwość”. Natomiast gdy jesteśmy na konferencji bądź na wydarzeniu biznesowym w relacjach akademickich – do władz uniwersytetu (do Rektora) zwrócimy się “Wasza Magnificencjo”.

Jak widać, istnieje dużo różnych tytułów – nie tylko naukowych, ale także dyplomatycznych i innego rodzaju, które są bardzo istotne z punktu widzenia relacji międzyludzkich, i których należy używać. Należy pamiętać, że niektóre osoby są bardzo wyczulone na posiadane tytuły naukowe i aby ich nie urazić powinniśmy je właśnie stosować, zwłaszcza w kontaktach biznesowych.

Facebook

Kalkulator

Wypełnij i sprawdź ile z nami zaoszczędzisz!

Kalkulator
Czy jesteś studentem poniżej 26 roku życia? *
Czy chciałbyś korzystać z ubezpieczenia w NFZ? *
PLN

Koszty

PLN

PLN

Pieniądze dla Ciebie

PLN

Wypełnij formularz i czekaj na odpowiedź koordynatora

Zamawiam stronę internetową

Proszę wypełnij formularz

Formularz umożliwia beneficjentom Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości Twój StartUp zamówienie wykonania bezpłatnej strony firmowej www (wizytówki) w jednym z trzech konfigurowalnych szablonów.

Strony dostępne są wyłącznie dla beneficjentów, którzy podpiszą lub aneksują umowę na okres minimum 6 miesięcy. Szczegółowe informacje dostępne są u koordynatorów oddziałów oraz pod adresem: media@twojstartup.pl

 

1Podstawowe dane
2Szablon
3Domena
4Kolorystyka
5Grafiki
6Opis

Podstawowe dane

Zamawiam wizytówkę i ulotkę

Otrzymaj projekt ulotki i wizytówki. Wybierz szablon, wersję kolorystyczną, prześlij treść i wybrane zdjęcia. Otrzymasz pliki gotowe do przesłania do drukarni! Jeśli jesteś naszym beneficjentem zapłać 99 zł lub podpisz aneks do umowy o wspołpracy.

Proszę wypełnij formularz

1Twoje Dane
2Wybierz szablon

Twoje dane