Marzysz o niezależności zawodowej i własnej firmie, ale nie wiesz, od czego zacząć? Przeczytaj nasz artykuł i przekonaj się, że cały proces można zamknąć w pięciu krokach.
Sam sobie sterem, żeglarzem, okrętem…
Brzmi pięknie — a przynajmniej do momentu, w którym umiesz tym okrętem sterować.
Podobnie jest z freelancingiem; dobrze prowadzona firma pomoże Ci wypłynąć na szerokie wody biznesu, podczas gdy biznes założony bez większego zastanowienia będzie Twoją największą porażką.
Z myślą o Tobie przygotowaliśmy listę pięciu kroków, które warto wykonać, zanim zdecydujesz się na założenie własnej firmy.
Zrób obszerny research
Praca na własny rachunek jest nieco trudniejsza, niż ta na etacie – głównie dlatego, że trudno oszacować zarobki na początkowych etapach kariery. Przed podjęciem decyzji o przejściu na swoje warto więc przeanalizować rynek i zweryfikować, czy usługi z danej branży cieszą się zainteresowaniem.
Możesz dołączyć do grup zrzeszających freelancerów i sprawdzić, czy publikowane ogłoszenia spotykają się z odzewem. Bardzo często zdarza się, że oferty wolnych strzelców pozostają niezauważone, natomiast ogłoszenia zleceniodawców są zasypywane propozycjami współpracy. Jest to wyraźny sygnał, że w danej branży (lub jej odłamie) nastąpił przesyt, a wybicie się na rynku nie będzie należało do łatwych. Nie oznacza to jednak, że nie ma dla Ciebie miejsca na rynku – to jedynie znak, że warto zastanowić się nad unikalną ofertą.
Dobrym pomysłem będzie przeszukanie for tematycznych, na których freelancerzy dzielą się swoimi doświadczeniami i wymieniają radami. Najszybciej trafisz na nie, wpisując nurtujące Cię pytanie w wyszukiwarkę internetową.
Wyceń swoje usługi
Określenie odpowiedniej ceny może być trudne, ale jest kluczowym elementem, jeśli chcesz pozyskać klientów (zdecydowana większość woli poznać widełki przed podjęciem kontaktu). Zanim zabierzesz się za tworzenie oferty, przeprowadź analizę rynkową i dowiedz się, jakie stawki proponują inni wolni strzelcy. Pamiętaj, że cena powinna być nie tylko atrakcyjna dla klientów, ale również dla Ciebie – szczególnie jeśli freelancing będzie Twoim jedynym źródłem dochodu.
Staraj się nie kierować cenami oferowanymi przez agencje, ale raczej tymi, które widnieją na stronach innych freelancerów. Pozyskanie informacji nie zawsze jest łatwe, ale z dużym prawdopodobieństwem znajdziesz je na wcześniej wspomnianych grupach i forach.
Pojawiły się trudności? Przeczytaj, jak wycenić swoje usługi.
Stwórz solidne portfolio
Portfolio jest zobrazowaniem Twojego dorobku zawodowego i to na jego podstawie klient zadecyduje, czy jest chętny do nawiązania współpracy. Warto więc stworzyć profesjonalną wizytówkę, która zapewni Ci przewagę nad innymi freelancerami.
- I chociaż nie istnieje jedna, uniwersalna rada, która zagwarantuje Ci przypływ zleceń, warto zadbać, aby:
- portfolio było przejrzyste, estetyczne i ogólnodostępne (najlepiej zdecydować się na własną stronę internetową),
- liczba prezentowanych realizacji nie przytłaczała klientów - kilka najlepszych projektów w zupełności wystarczy),
- każda pozycja została opatrzona opisem, który pozwoli klientowi zrozumieć, jaka była Twoja rola w danym projekcie.
Jeśli nie miałeś okazji współpracować z klientami, możesz rozważyć wykonanie projektu na własny rachunek, aby zdobyć pierwsze doświadczenie. Staraj się jednak nie psuć rynku i nie pracuj za darmo; początkowo ustal niższą stawkę, którą podniesiesz, gdy zdobędziesz więcej doświadczenia.
Biznes bez ryzyka i zbędnych kosztów
- Brak obowiązkowych składek
- Pełne wsparcie w kwestiach formalnych
- Elastyczna umowa i klarowne warunki współpracy
Dołącz do 9000 freelancerów, którzy rozwinęli się pod skrzydłami Fundacji Twój StartUp.
Przetestuj pomysł na biznes
Masz już pomysł, portfolio i ofertę, które jesteś gotowy przedstawić potencjalnym klientom. Teraz czas na jeden z trudniejszych momentów – przetestowanie pomysłu i sprawdzenie, czy utrzymasz się na rynku.
Zaczynasz zastanawiać się nad działalnością nierejestrową, ale obliczenia wskazują, że z dużym prawdopodobieństwem przekroczysz limit maksymalnego przychodu. Jednoosobowa działalność gospodarcza pochłonie z kolei większość Twoich zarobków. A miało być tak pięknie…
Na szczęście nie musisz rezygnować z freelancingu — możesz skorzystać z alternatywnych rozwiązań, które pozwolą Ci przetestować pomysł na biznes. Wystarczy, że skorzystasz z pomocy inkubatora przedsiębiorczości, czyli podmiotu, który użyczy Ci osobowość prawną i zapewni kompleksowe wsparcie we wszystkich kwestiach formalnych. Za wszystko zapłacisz tylko 300 zł miesięcznie, czyli kilkakrotnie mniej, niż prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą. A jeśli Twój pomysł nie sprawdzi się na rynku, w każdej chwili będziesz mógł zrezygnować.
Rozwijaj się, aby utrzymać pozycję na rynku
Twój biznes dynamicznie się rozwija, a Ty wciąż pozyskujesz nowych klientów? Pamiętaj, aby nie spocząć na laurach zbyt wcześnie. Nawet jeśli obecnie cieszysz się sukcesem i wydaje się, że Twoja firma osiągnęła szczyt, nie zapominaj, że rynek ciągle ewoluuje, a konkurencja nie śpi.
Przede wszystkim nieustannie pracuj nad swoją ofertą – monitoruj trendy, słuchaj opinii klientów i bądź gotowy dostosować się do zmiennych wymagań rynku. Budowanie trwałych relacji z klientami pozwala nie tylko utrzymać ich lojalność, ale także dowiedzieć się, czego naprawdę potrzebują. Regularna komunikacja, słuchanie ich opinii i szybkie reagowanie na ich potrzeby to fundamenty marketingu relacji, który jest kluczowy dla rozwoju firmy.
Dowiedz się więcej o marketingu relacji.