Twój StartUp

Jak zostać freelancerem? Niezależność zawodowa na wyciągnięcie ręki

Poradnik: jak zostać freelancerem

Marzysz o niezależności zawodowej i własnej firmie, ale nie wiesz, od czego zacząć? Przeczytaj nasz artykuł i przekonaj się, że cały proces można zamknąć w pięciu krokach.

Sam sobie sterem, żeglarzem, okrętem…
Brzmi pięknie — a przynajmniej do momentu, w którym umiesz tym okrętem sterować.

Podobnie jest z freelancingiem; dobrze prowadzona firma pomoże Ci wypłynąć na szerokie wody biznesu, podczas gdy biznes założony bez większego zastanowienia będzie Twoją największą porażką.

Z myślą o Tobie przygotowaliśmy listę pięciu kroków, które warto wykonać, zanim zdecydujesz się na założenie własnej firmy.

Zrób obszerny research

Praca na własny rachunek jest nieco trudniejsza, niż ta na etacie – głównie dlatego, że trudno oszacować zarobki na początkowych etapach kariery. Przed podjęciem decyzji o przejściu na swoje warto więc przeanalizować rynek i zweryfikować, czy usługi z danej branży cieszą się zainteresowaniem.

Możesz dołączyć do grup zrzeszających freelancerów i sprawdzić, czy publikowane ogłoszenia spotykają się z odzewem. Bardzo często zdarza się, że oferty wolnych strzelców pozostają niezauważone, natomiast ogłoszenia zleceniodawców są zasypywane propozycjami współpracy. Jest to wyraźny sygnał, że w danej branży (lub jej odłamie) nastąpił przesyt, a wybicie się na rynku nie będzie należało do łatwych. Nie oznacza to jednak, że nie ma dla Ciebie miejsca na rynku – to jedynie znak, że warto zastanowić się nad unikalną ofertą.

Dobrym pomysłem będzie przeszukanie for tematycznych, na których freelancerzy dzielą się swoimi doświadczeniami i wymieniają radami. Najszybciej trafisz na nie, wpisując nurtujące Cię pytanie w wyszukiwarkę internetową.

Wyceń swoje usługi

Określenie odpowiedniej ceny może być trudne, ale jest kluczowym elementem, jeśli chcesz pozyskać klientów (zdecydowana większość woli poznać widełki przed podjęciem kontaktu). Zanim zabierzesz się za tworzenie oferty, przeprowadź analizę rynkową i dowiedz się, jakie stawki proponują inni wolni strzelcy. Pamiętaj, że cena powinna być nie tylko atrakcyjna dla klientów, ale również dla Ciebie – szczególnie jeśli freelancing będzie Twoim jedynym źródłem dochodu.

Staraj się nie kierować cenami oferowanymi przez agencje, ale raczej tymi, które widnieją na stronach innych freelancerów. Pozyskanie informacji nie zawsze jest łatwe, ale z dużym prawdopodobieństwem znajdziesz je  na wcześniej wspomnianych grupach i forach.

👉 Pojawiły się trudności? Przeczytaj, jak wycenić swoje usługi.

Stwórz solidne portfolio

Portfolio jest zobrazowaniem Twojego dorobku zawodowego i to na jego podstawie klient zadecyduje, czy jest chętny do nawiązania współpracy. Warto więc stworzyć profesjonalną wizytówkę, która zapewni Ci przewagę nad innymi  freelancerami.

Jeśli nie miałeś okazji współpracować z klientami, możesz rozważyć wykonanie projektu na własny rachunek, aby zdobyć pierwsze doświadczenie. Staraj się jednak nie psuć rynku i nie pracuj za darmo; początkowo ustal niższą stawkę, którą podniesiesz, gdy zdobędziesz więcej doświadczenia.

Biznes bez ryzyka i zbędnych kosztów

Dołącz do 9000 freelancerów, którzy rozwinęli się pod skrzydłami Fundacji Twój StartUp.

Przetestuj pomysł na biznes

Masz już pomysł, portfolio i ofertę, które jesteś gotowy przedstawić potencjalnym klientom. Teraz czas na jeden z trudniejszych momentów – przetestowanie pomysłu i sprawdzenie, czy utrzymasz się na rynku.

Zaczynasz zastanawiać się nad działalnością nierejestrową, ale obliczenia wskazują, że z dużym prawdopodobieństwem przekroczysz limit maksymalnego przychodu. Jednoosobowa działalność gospodarcza pochłonie z kolei większość Twoich zarobków. A miało być tak pięknie…

Na szczęście nie musisz rezygnować z freelancingu — możesz skorzystać z alternatywnych rozwiązań, które pozwolą Ci przetestować pomysł na biznes. Wystarczy, że skorzystasz z pomocy inkubatora przedsiębiorczości, czyli podmiotu, który użyczy Ci osobowość prawną i zapewni kompleksowe wsparcie we wszystkich kwestiach formalnych. Za wszystko zapłacisz tylko 300 zł miesięcznie, czyli kilkakrotnie mniej, niż prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą. A jeśli Twój pomysł nie sprawdzi się na rynku, w każdej chwili będziesz mógł zrezygnować.

Rozwijaj się, aby utrzymać pozycję na rynku

Twój biznes dynamicznie się rozwija, a Ty wciąż pozyskujesz nowych klientów? Pamiętaj, aby nie spocząć na laurach zbyt wcześnie. Nawet jeśli obecnie cieszysz się sukcesem i wydaje się, że Twoja firma osiągnęła szczyt, nie zapominaj, że rynek ciągle ewoluuje, a konkurencja nie śpi.

Przede wszystkim nieustannie pracuj nad swoją ofertą – monitoruj trendy, słuchaj opinii klientów i bądź gotowy dostosować się do zmiennych wymagań rynku. Budowanie trwałych relacji z klientami pozwala nie tylko utrzymać ich lojalność, ale także dowiedzieć się, czego naprawdę potrzebują. Regularna komunikacja, słuchanie ich opinii i szybkie reagowanie na ich potrzeby to fundamenty marketingu relacji, który jest kluczowy dla rozwoju firmy.

👉 Dowiedz się więcej o marketingu relacji.

Facebook

Kalkulator

Wypełnij i sprawdź ile z nami zaoszczędzisz!

Kalkulator
Czy jesteś studentem poniżej 26 roku życia? *
Czy chciałbyś korzystać z ubezpieczenia w NFZ? *
PLN

Koszty

PLN

PLN

Pieniądze dla Ciebie

PLN

Wypełnij formularz i czekaj na odpowiedź koordynatora

Zamawiam wizytówkę i ulotkę

Otrzymaj projekt ulotki i wizytówki. Wybierz szablon, wersję kolorystyczną, prześlij treść i wybrane zdjęcia. Otrzymasz pliki gotowe do przesłania do drukarni! Jeśli jesteś naszym beneficjentem zapłać 99 zł lub podpisz aneks do umowy o wspołpracy.

Proszę wypełnij formularz

1Twoje Dane
2Wybierz szablon

Twoje dane

Zamawiam stronę internetową

Proszę wypełnij formularz

Formularz umożliwia beneficjentom Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości Twój StartUp zamówienie wykonania bezpłatnej strony firmowej www (wizytówki) w jednym z trzech konfigurowalnych szablonów.

Strony dostępne są wyłącznie dla beneficjentów, którzy podpiszą lub aneksują umowę na okres minimum 6 miesięcy. Szczegółowe informacje dostępne są u koordynatorów oddziałów oraz pod adresem: media@twojstartup.pl

 

1Podstawowe dane
2Szablon
3Domena

Podstawowe dane

W ramach naszej strony wykorzystywane są pliki cookies w celach technicznych, analitycznych i marketingowych. Pełne informacje o ich działaniu oraz wytyczne jak wyłączyć cookies znajdują się w naszej Polityce Cookies.