Myślisz nad założeniem startupu lub własnej działalności gospodarczej? Za tą decyzją zawsze idzie pewne ryzyko. Jednak nie warto od razu się zniechęcać. Dobrze jest po prostu wcześniej zweryfikować swój pomysł na biznes.
Potencjalne korzyści, które mogą płynąć z rozpoczęcia pracy na własny rachunek, są ogromne. Od większej niezależności finansowej, poprzez indywidualny harmonogram obowiązków, na realizacji marzeń zawodowych kończąc.
Jak zatem przekonać się, czy nasz pomysł na działalność to właśnie ta innowacyjna droga, która otworzy nam kolejne drzwi? Wielu ekspertów twierdzi, że dobrze jest zapytać o opinię znajomych. To rozwiązanie ma jednak sporo wad.
Przede wszystkim wiele osób nie powie nam prawdy o tym, jakie emocje budzi w nich nasz pomysł. Niezależnie od tego, czy kieruje kimś sztuczna uprzejmość, czy nawet zazdrość, warto traktować opinie pojedynczych osób z przymrużeniem oka.
Co więcej, opowiadając o swoim pomyśle na startup, często go idealizujemy. W ten sposób nasi przysłowiowi respondenci mogą nie do końca odnajdywać się w faktycznej wizji. Podkreślając zalety i pomijając wady naszej planowanej innowacji, nie mamy możliwości uzyskania wartościowej opinii.
Z tych powodów, przed wprowadzeniem na rynek naszych usług, zalecamy nieco inną praktykę. Spróbujmy sięgnąć po opinie osób, które w żaden sposób nie mają interesu w tym, aby zatrzymywać dla siebie swojej, choćby najdotkliwszej, opinii. Warto poświęcić czas i zrobić dłuższy research sieci.
Weryfikacja pomysłu na biznes – Jak to zrobić?
Aby dowiedzieć się więcej na temat zasadności naszego pomysłu, możemy skorzystać z platform, które oferują użytkownikom możliwość napisania recenzji danego produktu lub usługi. Dobrze jest już na początku dobrze przejrzeć działalność konkurencji.
Na co zwracają szczególną uwagę ich klienci? Jakie problemy najczęściej pojawiają się w negatywnych opiniach? Czy swoją realizację zaplanowaliśmy tak, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia podobnych problemów?
Przy rozpoczynaniu nowej działalności, a nawet wprowadzeniu dodatkowych innowacji do już istniejącej, warto poprzez research sieci i zmierzyć się z powyższymi pytaniami. Szeroka gama dostępnych platform może z powodzeniem zastąpić tworzenie nawet zaawansowanych ankiet dla potencjalnych klientów.
Jeśli wstępna analiza twojego pomysłu na działalność sprawiła, że wciąż wydaje ci się on atrakcyjny, możesz skorzystać z inkubatora przedsiębiorczości takiego jak Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości „Twój StartUp”.