Twój StartUp

Kreatywne myślenie w biznesie. Czy można się go nauczyć?

Kreatywne myślenie w biznesie

Wychodzenie poza schemat otwiera wiele nowych furtek. Pomaga wdrażać innowacje, tworzyć nieszablonowe oferty i wyróżnić się na rynku. Wyjaśniamy, dlaczego kreatywne myślenie jest cenną umiejętnością i co możesz zrobić, aby ją rozwijać.

Czy spotkałeś się kiedyś ze stwierdzeniem, że ludzie dzielą się na „artystyczne dusze” i „umysły ścisłe”? A może obiło Ci się o uszy, że posiadane umiejętności są powiązane z dominującą półkulą mózgu? Okazuje się, że jest to prawda, ale… tylko częściowo. Hal Gregsen w wywiadzie dla ICAN Institute powoływał się na badania, które wykazały, że tylko jedna trzecia zdolności twórczych jest uwarunkowana genetycznie. Pozostałe dwie trzecie nabywamy przez naukę. W praktyce oznacza to, że w większości przypadków kreatywność jest wypracowana. Ale w jaki sposób?

Kreatywność nie lubi presji

Nieszablonowe pomysły często pojawiają się w najmniej spodziewanych momentach, gdy umysł ma wolność myślenia i eksplorowania różnych ścieżek. W praktyce oznacza to, że im bardziej będziesz starał się wymyślić coś innowacyjnego, tym gorzej Ci pójdzie. Dzieje się tak, ponieważ w procesach wykonawczych (a więc również wtedy, gdy traktujesz proces myślenia jak standardową pracę i dążysz do osiągnięcia celu), aktywna jest przede wszystkim kora przedczołowa. Ten obszar mózgu odpowiada za racjonalne myślenie, blokując tym samym kreatywność i zdolność do „wychodzenia z pudełka”. W większości przypadków jest to przydatne, gdyż pozwala Ci skupić się na wykonywanych zadaniach bez zbędnych rozproszeń. Niestety, jeśli chodzi o kreatywne myślenie, aktywność tego konkretnego obszaru jest największą przeszkodą.

Wniosek jest prosty: najlepsze, co możesz dla siebie zrobić, to pozbyć się presji i nie traktować procesu myślowego jako kolejnego przykrego obowiązku. Eksploruj, inspiruj się i szukaj rozwiązań.

Ćwiczenia, które rozwijają kreatywność

Kreatywność nie przychodzi „na zawołanie”, ale istnieją ćwiczenia, które pomogą Ci ją uruchomić. Poniżej przedstawiamy kilka z nich.

Freewriting, czyli swobodne pisanie. Co ciekawe, ten sposób sprawdzi się w wielu branżach – nie tylko tych, w których operujesz słowem. Jeśli czujesz zastój i nie potrafisz zebrać myśli, po prostu przelej na papier to, co siedzi Ci w głowie. Nie zastanawiaj się nad formą, poprawnością czy sensem. Po prostu pisz, aby uruchomić dodatkowe pokłady kreatywności i wkroczyć na ścieżkę, która zaprowadzi Cię do czegoś nowego.

Odwracanie reguł lub  stawianie wszystkiego „na głowie”. Wybierz jedną ze swoich podstawowych zasad lub przekonań dotyczących projektu i zastanów się, co by się stało, gdybyś je odwrócił. Czy to otworzyłoby nowe możliwości?

Mapy myśli, czyli nadanie pomysłowi ram i przedstawienie go w formie graficznej. To rozwiązanie pomaga w identyfikowaniu powiązań, odkrywaniu nowych perspektyw i wychodzeniu poza schemat – zaczynasz od prostego punktu, a potem „płyniesz z prądem” i odkrywasz nieszablonowe połączenia.

Pytania, które zmieniają perspektywę. Zastanów się nad problemem lub pytaniem z różnych punktów widzenia. Jakby na nie spojrzał dziecko, artysta, naukowiec, czy nawet postać z filmu science fiction? Odrzuć utarte schematy i puść wodze fantazji.

Co jeszcze możesz zrobić, aby rozwijać kreatywne myślenie?

Każdy pomysł, który kiełkuje w naszej głowie, jest wypadkową tego, co już znamy. W praktyce oznacza to, że im więcej informacji przyswajamy, tym lepsze będą nasze pomysły. Ważne jest, aby nie zamykać się w bezpośrednim obszarze działania, ale wychodzić poza niego i czerpać inspirację z różnych źródeł. Czytaj nie tylko literaturę branżową, ale też dzieła zupełnie niezwiązane z tym, czym aktualnie się zajmujesz. Bądź otwarty na różne punkty widzenia,  spostrzeżenia innych osób i poglądy odmienne od tych, które są Ci bliskie.

Facebook

Kalkulator

Wypełnij i sprawdź ile z nami zaoszczędzisz!

Kalkulator
Czy jesteś studentem poniżej 26 roku życia? *
Czy chciałbyś korzystać z ubezpieczenia w NFZ? *
PLN

Koszty

PLN

PLN

Pieniądze dla Ciebie

PLN

Wypełnij formularz i czekaj na odpowiedź koordynatora

Zamawiam wizytówkę i ulotkę

Otrzymaj projekt ulotki i wizytówki. Wybierz szablon, wersję kolorystyczną, prześlij treść i wybrane zdjęcia. Otrzymasz pliki gotowe do przesłania do drukarni! Jeśli jesteś naszym beneficjentem zapłać 99 zł lub podpisz aneks do umowy o wspołpracy.

Proszę wypełnij formularz

1Twoje Dane
2Wybierz szablon

Twoje dane

Zamawiam stronę internetową

Proszę wypełnij formularz

Formularz umożliwia beneficjentom Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości Twój StartUp zamówienie wykonania bezpłatnej strony firmowej www (wizytówki) w jednym z trzech konfigurowalnych szablonów.

Strony dostępne są wyłącznie dla beneficjentów, którzy podpiszą lub aneksują umowę na okres minimum 6 miesięcy. Szczegółowe informacje dostępne są u koordynatorów oddziałów oraz pod adresem: media@twojstartup.pl

 

1Podstawowe dane
2Szablon
3Domena

Podstawowe dane

W ramach naszej strony wykorzystywane są pliki cookies w celach technicznych, analitycznych i marketingowych. Pełne informacje o ich działaniu oraz wytyczne jak wyłączyć cookies znajdują się w naszej Polityce Cookies.