Wielu przedsiębiorców zapomina, że efektywne budowanie marki wymaga działania wielokanałowego – nawet najlepiej prowadzone social media nie będą miały siły przebicia, jeśli nie pozyskamy grupy lojalnych odbiorców. Wyjaśniamy, dlaczego model POEM jest fundamentalny dla skutecznej promocji i jak w pełni wykorzystać jego możliwości
Spis treści:
Paid, owned i earned media
P, czyli paid media
Do tej kategorii zaliczamy wszystkie płatne sposoby promocji. Będą to zarówno reklamy w wyszukiwarkach i social mediach, jak i artykuły sponsorowane czy współprace z influencerami. Warto pomyśleć o płatnej reklamie już na samym początku, aby zwiększyć swoje szanse dotarcia do wcześniej określonej grupy docelowej. Nie można jednak zapominać, że reklamy powinny być ściśle spersonalizowane i skierowane do zawężonej grupy odbiorców, aby zwiększyć szanse na faktyczne pozyskanie klienta (od liczby wyświetleń ważniejsza jest konwersja – to ona decyduje o tym, czy koszt takiej reklamy nam się zwróci).
O, czyli owned media
Owned media to wszystkie kanały, które są naszą własnością. Do tej kategorii możemy zaliczyć social media, stronę internetową, firmowego bloga czy mailing. Świadome zarządzanie własnymi mediami jest kluczowe dla rozwoju – najlepiej wykorzystać tę przestrzeń do wdrożenia content marketingu i budowania więzi z odbiorcami.
W 2023 roku warto postawić na treści multimedialne (ze szczególnym naciskiem na videomarketing), łatwą w odbiorze formę, wartościowe poradniki i human-first content.
E, czyli earned media
Mianem „earned media” określamy kanały promocji, które pozyskaliśmy, publikując treści we własnych mediach. Dotyczy to m.in. sytuacji, gdy nasi odbiorcy decydują się na udostępnienie ciekawej publikacji, infografiki umieszczonej na naszych social mediach czy blogu.
Pozyskanie takich kanałów nie jest łatwe – zwykle udaje się wraz z zyskaniem autorytetu i większego rozgłosu. Warto jednak dbać o jakość publikowanych treści od pierwszych dni istnienia marki, aby zwiększyć szanse na bezpłatną, szerszą promocję.
Model POEM – czy „paid media” są koniecznością?
Jeśli wychodzisz z założenia, że angażujące treści wystarczą, aby przyciągnąć odbiorców… masz po części rację, natomiast zapominasz o jednym, ważnym aspekcie – aby ktoś do Ciebie przyszedł, musi na początku dowiedzieć się, że w ogóle istniejesz. I owszem – możesz próbować bezpłatnie reklamować się na forach lub kanałach innych twórców (spamując komentarzami „zapraszam do mnie”), jednak efektywność tych działań będzie niewielka. Zamiast poświęcać kilka dni na taki „marketing szeptany”, możesz po prostu zapłacić za reklamę w social mediach lub wyszukiwarkach. Tak, to kosztuje – ale przecież Twój czas też jest cenny, więc dlaczego chcesz go marnować?
Zanim przystąpisz do działania, przemyśl, jaki masz budżet i na co chcesz go poświęcić. Bardziej opłacalne może okazać się wykupienie reklamy docierającej do większej liczby osób przez krótszy czas, niż a odwrót.
Paid, owned i earned media – zachowaj równowagę
Zastanawiasz się, jak zachować idealny balans pomiędzy poszczególnymi kanałami promocji? Chociaż trudno określić współczynnik, który sprawdziłby się w przypadku wszystkich marek, możemy przyjąć, że treści publikowane we własnych mediach powinny stanowić około 70 proc. całości — im więcej będziesz publikował treści w swoich własnych kanałach, tym większą masz szansę na pozyskanie publikacji u innych, więc równowaga zostanie zachowana.
Płatne reklamy powinny być poniekąd dodatkiem – chociaż nie powinieneś z nich całkowicie rezygnować, nierozsądnym posunięciem byłoby reklamowanie marki, która nie jest do końca zbudowana – czyli nie komunikuje o swoich wartościach i nie przekazuje odbiorcy informacji o tym, co zyska, wybierając konkretne produkty lub usługi.
Pamiętaj, że owned media to nie tylko social media
…to również artykuły eksperckie na blogu czy newsletter – czyli wszystkie treści, które tworzysz sam, a które wzmacniają Twoją markę i sprawiają, że każdego dnia zwiększa się jej świadomość. Początkowo możesz odnieść wrażenie, że samodzielne tworzenie tylu treści to nie lada wyzwanie, jednak z czasem nabierzesz wprawy. Komunikując w social mediach, pisz krótko i treściwie, uzupełniając swoje posty ciekawymi grafikami.
Jeśli chcesz przekazywać wiedzę ekspercką, wykorzystaj firmowego bloga lub newsletter. Możesz publikować jeden wpis na tydzień, a nawet na miesiąc – od liczby ważniejsza jest jakość.