Młodym Polakom, a w szczególności przedsiębiorcom, zdarza się nie odkładać smartfonu z rąk przez długie godziny. Niezależnie od tego, czy prowadzisz działalność, czy też startup, nie zapominaj o tym, że warto czasem być offline dłużej niż kilka minut.
Dane są przytłaczające. Polacy stali się niewolnikami służbowych telefonów i maili, na które odpowiadają nawet w czasie wolnym od pracy. I wcale nie są z tego zadowoleni. Z jednej strony innowacje idące za rozwojem sieci sprzyjają nam, z drugiej jednak łatwo się w tym wszystkim zapomnieć.
Gdy wracasz do domu po ciężkim dniu pracy, najczęściej pragniesz jedynie odpoczynku. Jednak wszyscy znamy scenariusz, w którym nasz upragniony spokój mąci dzwonek służbowego telefonu. Odbierzesz? Najprawdopodobniej tak. Podobnie jak większość Polaków.
Badanie „Życie w pracy” przeprowadzone przez innowacyjne przedsiębiorstwo rekrutacyjne Michaela Page skupiło się na wpływie technologii na tryb pracy grupy badawczej. Wykazało, że ponad 83% respondentów posiada co najmniej jedno służbowe urządzenie elektroniczne – telefon, tablet lub laptop.
Uzyskane przez nas wyniki pokazują, że technologia stała się istotnym elementem naszego życia zawodowego, wskutek czego widać też znaczący poziom swoistego zacierania się granic pomiędzy pracą a sferą prywatną.
– piszą autorzy w komentarzu do badania.
Okazuje się bowiem, że aż 68% badanych przedsiębiorców codziennie odbiera służbowe telefony lub odpisuje na maile po godzinach, często również w weekendy. W opinii aż 77% z nich, urządzenia służbowe, które wspomagają ich w pracy, znacząco zmieniły tryb ich życia. 61% respondentów zgadza się, że zmiana ta jest negatywna.
Dlaczego pracujemy w czasie wolnym?
Badani wymienili kilka powodów, dla których pozostają w stałej komunikacji ze swoim światem zawodowym po godzinach, jednak najczęściej wymienianymi były poczucie odpowiedzialności (65%) oraz poczucie obowiązku (42%).
Prawie połowa respondentów zaznaczyła też swoją gotowość do pełnienia obowiązków służbowych podczas urlopu, nawet jeśli miałoby to być jedynie sprawdzanie skrzynki pocztowej lub odbieranie telefonu. Zresztą, do codziennego wykonywania tych czynności poza godzinami pracy i w weekendy przyznała się ponad ⅓ badanych.
Co więcej, badanie wykazało, że niemal co trzeci pracownik wykonuje obowiązki służbowe za pomocą prywatnego telefonu, a prawie połowa z nich używa w tym celu również osobistego komputera.
Psychologowie zgadzają się co do tego, że przynoszenie obowiązków służbowych do domu niekorzystnie wpływa na nasze samopoczucie. Najlepiej funkcjonujemy, gdy wyznaczamy wyraźną granicę między czasem pracy a tym przeznaczonym na relaks i życie prywatne. Warto więc zastanowić się, czy nasza działalność na pewno nie będzie mogła istnieć, jeżeli nie odbierzemy telefonu w sobotnie popołudnie.
Źródło: forbes.pl