Twój StartUp

Profesjonalna obsługa klienta – poradnik dla freelancerów

Profesjonalna obsługa klienta - poradnik dla freelancera

Jeśli prowadzisz firmę samodzielnie, zdążyłeś się już przekonać, że obsługa klienta nie zawsze jest łatwa. Wraz z rozwojem biznesu zainteresowanych przybywa, lecz nie wprost proporcjonalnie do Twojej cierpliwości? Zanim rzucisz wszystko i wyjedziesz w Bieszczady, przyjrzyj się swojej pracy, zidentyfikuj problemy i pomyśl nad sposobem ich rozwiązania. Pomożemy Ci w tym!

Pamiętaj: klient też człowiek

Chcesz rozwiązywać wszelkie kwestie szybko i bez zbędnego przeciągania, ale Twoi klienci niekoniecznie? Przypomnij sobie, jak wiele pytań rodzi się w Twojej głowie, gdy kupujesz coś nowego – a już w szczególności produkt lub usługę, na których kompletnie się nie znasz. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że też stajesz się takim „natrętnym klientem”. Ale przecież sprzedawca jest po to, aby pomóc, więc dlaczego miałbyś z tej pomocy nie skorzystać?

Nie będzie dla Ciebie zaskoczeniem, że Twoi klienci myślą tak samo – zmienia się jedynie perspektywa, bo teraz to Ty jesteś specjalistą, który może udzielić pomocy. Im bardziej nietypowa lub innowacyjna jest Twoja oferta, tym więcej pytań możesz się spodziewać.

I owszem — są dni, w których pytań, roszczeń i wymagań jest po prostu za dużo. Gorzej, jeśli takie dni stają się Twoją codziennością. Wówczas to wyraźny sygnał, że coś jest nie tak z Twoją strategią, ofertą lub obsługą klienta.

Jeśli chcesz być skuteczny, nie utrudniaj sobie pracy

Z raportu BOTWISE wynika, że aż 85 proc. klientów szuka informacji na stronie internetowej przed podjęciem kontaktu. W praktyce oznacza to, że im więcej informacji udostępnisz, tym mniej czasu poświęcisz na obsługę klientów. Jeśli masz ograniczone możliwości – zrezygnuj z „nachalnego marketingu”  na rzecz zwięzłych, konkretnych informacji i solidnie opracowanego content planu.

Jeśli działasz w specyficznej branży i nie potrafisz znaleźć punktu odniesienia, sprawdź, jak radzi sobie Twoja konkurencja. Prześledź poszczególne kanały, zweryfikuj udostępnianie informacje, czas odpowiedzi na pytania i sposób komunikacji.

Profesjonalna obsługa klienta – czyli jaka?

Obsługa klienta to nie tylko bezpośrednia interakcja pomiędzy sprzedawcą a kupującym, ale też ogół działań podejmowanych w celu pozyskania klienta, ułatwienia mu procesu zakupowego i utrzymania pozytywnych relacji.

Początkowo możesz odnieść wrażenie, że fazy te dotyczą jedynie dużych firm, w których klienci kupują dużo i często. Jednak to nie do końca prawda — dla konsumentów coraz ważniejsze są pozytywne doświadczenia, więc o wysoki poziom obsługi powinny dbać również mniejsze firmy.

Zanim klient zdecyduje się na Twój produkt lub usługę, chciałby wiedzieć, czego może się spodziewać. Jeśli prowadzisz firmę samodzielnie, nie wymyślaj skomplikowanych procedur — wystarczy, że zapewnisz klientom dostęp do informacji i danych kontaktowych na wypadek, gdyby chcieli zapytać o szczegóły.

Obsługa przedtrasakcyjna obejmuje również badanie preferencji klientów i tworzenie na ich podstawie spersonalizowanych propozycji zakupu lub wdrażanie zmian, które mają na celu ułatwienie podjęcia decyzji.

Klient zdecydował się na skorzystanie z Twojej oferty i przechodzi do fazy transakcyjnej, czyli składa zamówienie na produkty lub usługi. W tym momencie najważniejszy będzie czas realizacji, intuicyjność oraz elastyczność (czyli Twoja umiejętność dostosowania się do nietypowych potrzeb).

Pamiętaj, że jeśli na tym etapie nastąpią niedogodności, pozyskany klient może się wycofać, co dla Ciebie oznacza stratę.

Finalizacja zakupu nie oznacza, że to już koniec kontaktu z klientem — wciąż możesz zadbać, aby wrócił do Ciebie ponownie. Pomoże Ci w tym sprawna obsługa reklamacji lub niezwłoczne odpowiadanie na pytania związane z zakupionym przez niego produktem lub usługą.

Pamiętaj o lojalnych klientach

Ostatnim etapem lejka sprzedażowego jest utrzymanie pozyskanego klienta. Zastanów się, co możesz zaoferować osobom, które Ci zaufały (lub regularnie korzystają z Twoich usług). Może będzie to oferta specjalna, promocyjna cena, a może spersonalizowana propozycja? Możliwości masz wiele. Jedno jest pewne: jeśli dana osoba wybrała Twoją ofertę, zadbaj o nią. Utrzymanie pozyskanego klienta jest o wiele łatwiejsze i tańsze, niż zdobycie nowego.

Facebook

Kalkulator

Wypełnij i sprawdź ile z nami zaoszczędzisz!

Kalkulator
Czy jesteś studentem poniżej 26 roku życia? *
Czy chciałbyś korzystać z ubezpieczenia w NFZ? *
PLN

Koszty

PLN

PLN

Pieniądze dla Ciebie

PLN

Wypełnij formularz i czekaj na odpowiedź koordynatora

Zamawiam wizytówkę i ulotkę

Otrzymaj projekt ulotki i wizytówki. Wybierz szablon, wersję kolorystyczną, prześlij treść i wybrane zdjęcia. Otrzymasz pliki gotowe do przesłania do drukarni! Jeśli jesteś naszym beneficjentem zapłać 99 zł lub podpisz aneks do umowy o wspołpracy.

Proszę wypełnij formularz

1Twoje Dane
2Wybierz szablon

Twoje dane

Zamawiam stronę internetową

Proszę wypełnij formularz

Formularz umożliwia beneficjentom Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości Twój StartUp zamówienie wykonania bezpłatnej strony firmowej www (wizytówki) w jednym z trzech konfigurowalnych szablonów.

Strony dostępne są wyłącznie dla beneficjentów, którzy podpiszą lub aneksują umowę na okres minimum 6 miesięcy. Szczegółowe informacje dostępne są u koordynatorów oddziałów oraz pod adresem: media@twojstartup.pl

 

1Podstawowe dane
2Szablon
3Domena

Podstawowe dane

W ramach naszej strony wykorzystywane są pliki cookies w celach technicznych, analitycznych i marketingowych. Pełne informacje o ich działaniu oraz wytyczne jak wyłączyć cookies znajdują się w naszej Polityce Cookies.