Twój StartUp

Jak doprowadzić firmę do upadku? Przeczytaj i wyciągnij wnioski

Domek z kart

Nie, to nie clickbait – dzisiaj skupimy się na sytuacjach, które działają na niekorzyść Twojego biznesu. To, że (jeszcze) ich nie zauważasz, nie oznacza, że nie miałeś z nimi styczności. Omawiamy najczęściej popełniane błędy i wyjaśniamy, jak ich uniknąć.

Nikt nie rodzi się przedsiębiorcą, chociaż niektórzy mają większe lub mniejsze predyspozycje. Czy oznacza to, że ci z mniejszymi powinni zapomnieć o własnej firmie i przez całe życie pracować na etacie? Absolutnie nie. Prawda jest taka, że na błędy jesteśmy narażeni wszyscy – a już w szczególności osoby, które stawiają pierwsze kroki na rynku.

Chcesz poznać pięć błędów, przez które upadają przedsiębiorstwa? Czytaj dalej.

„Jakoś to będzie”, czyli brak celu

Zakładasz własny biznes, aby dorabiać po godzinach? W porządku. Ważne, abyś już na początku określił, że nie zależy Ci na dużym zarobku. Co innego, gdy zakładasz biznes z myślą o rozwinięciu firmy z prawdziwego zdarzenia, a następnie działasz po omacku i podejmujesz zupełnie nieprzemyślane decyzje — porażka gwarantowana.

Zanim zaczniesz działać na pełnych obrotach, weź głęboki oddech i ustal sobie jeden, konkretny (i realny) cel. Nie ma znaczenia, czy będzie dotyczył zarobków w pierwszym roku prowadzenia własnej firmy, czy Twojej sytuacji na rynku za pięć lat. Musisz być ze sobą zupełnie szczery – zweryfikuj zasoby, oceń możliwości i zadecyduj, do czego chcesz dążyć.

Na samym początku nie podnoś poprzeczki zbyt wysoko i nie porównuj się do liderów. Pamiętaj, że te firmy mają ogromne budżety na reklamę i marketing. Znalezienie się na ich miejscu może zająć Ci kilka lat. Jeśli chcesz osiągnąć taki sam sukces, wyznacz sobie kamienie milowe, aby nie poddać się zbyt szybko.

Kierowanie oferty do wszystkich

„Gdy jest napisane: »jeden rozmiar dla wszystkich« – to znaczy, że nie pasuje na nikogo.” – brzmi jedno z praw Murphy’ego.
No dobrze, ale co to ma wspólnego z Twoim biznesem? Odpowiedź jest prosta: jeśli będziesz kierował swoją ofertę do wszystkich, nie zainteresujesz nikogo. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że przepalisz budżet i pozyskasz kilku przypadkowych klientów – a przecież nie taki jest Twój cel, prawda?
Jak powinieneś działać, aby nie zaszkodzić sobie na samym początku? Określ grupę docelową i pod nią dopasuj wszelkie działania marketingowe – poczynając od reklam, a kończąc na sposobie komunikacji.

Oczekiwanie, że klient sam do Ciebie przyjdzie

Niezależnie od tego, jak wyjątkowa jest Twoja oferta, musisz pamiętać o jednym: to Tobie zależy na klientach, nie na odwrót.

Jeśli będziesz działał w przekonaniu, że klienci w końcu zainteresują się Twoimi innowacyjnymi produktami lub usługami, możesz bardzo szybko doprowadzić firmę do upadku. W swoich planach powinieneś uwzględnić działania marketingowe, których celem będzie pozyskanie nowych klientów i zadbanie o tych, którzy wybrali Twoją ofertę spośród tysiąca innych. Mów językiem korzyści, sprzedawaj rozwiązania (nie produkty) i bądź autentyczny.

Pamiętaj, że błędy trudno naprawić – według badania PZU „Przyjaźń z klientem” aż 33 proc. klientów zrezygnuje z danej oferty po pierwszym negatywnym doświadczeniu, a aż 68 proc. opowie o sytuacji innym osobom.

Oferta podobna do tysiąca innych

Wybrałeś branżę o dużej konkurencji? W Twoim interesie jest przekonanie klienta, że masz coś unikalnego, co wyróżnia Cię na tle innych. Nie ma znaczenia, czy będzie to ulepszona wersja powszechnie znanego produktu, czy intuicyjny proces zakupowy.

Najlepiej, jeśli swoje działania uzasadnisz potrzebami zdefiniowanej wcześniej grupy docelowej.

Przykładowo, jeśli kierujesz swoją ofertę do młodych osób, obowiązkowo stwórz stronę internetową zgodnie z filozofią Mobile First Design (jak wynika z Badania Założycielskiego Krajowego Instytutu Mediów, w grupie wiekowej 16-29 lat 96,42 proc. Polaków korzysta ze smartfonów). A jeśli planujesz wejść na rynek z ofertą skierowaną do starszego pokolenia, od zaawansowanych funkcji ważniejsza będzie prostota i intuicyjność (w grupie wiekowej 65 lat i więcej ze smartfona korzysta zaledwie 37,4 proc.). Pozornie nieistotne kwestie mogą okazać się tymi, które zadecydują o Twojej przewadze nad konkurencją.

„Dam sobie radę”, czyli działanie w pojedynkę

Początkujący przedsiębiorcy są bardzo często przekonani, że doskonale dają sobie radę z zarządzaniem własną firmą. Czy faktycznie tak jest? Nie zawsze. Jeśli istnieją osoby, które są w stanie jednocześnie zająć się rozwojem firmy, kwestiami księgowymi, prawnymi i marketingiem, z pewnością jest to niewielki procent wszystkich przedsiębiorców.

Z myślą o większości (czyli osobach, które na początku czują się zagubione na rynku) dziesięć lat temu zaczęliśmy działać na rynku jako inkubator i akcelerator przedsiębiorczości. Oferujemy szereg usług, które pomagają w bezpiecznym wejściu na rynek i prowadzeniu własnego biznesu bez zbędnych formalności.

Facebook

Kalkulator

Wypełnij i sprawdź ile z nami zaoszczędzisz!

Kalkulator
Czy jesteś studentem poniżej 26 roku życia? *
Czy chciałbyś korzystać z ubezpieczenia w NFZ? *
PLN

Koszty

PLN

PLN

Pieniądze dla Ciebie

PLN

Wypełnij formularz i czekaj na odpowiedź koordynatora

Zamawiam wizytówkę i ulotkę

Otrzymaj projekt ulotki i wizytówki. Wybierz szablon, wersję kolorystyczną, prześlij treść i wybrane zdjęcia. Otrzymasz pliki gotowe do przesłania do drukarni! Jeśli jesteś naszym beneficjentem zapłać 99 zł lub podpisz aneks do umowy o wspołpracy.

Proszę wypełnij formularz

1Twoje Dane
2Wybierz szablon

Twoje dane

Zamawiam stronę internetową

Proszę wypełnij formularz

Formularz umożliwia beneficjentom Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości Twój StartUp zamówienie wykonania bezpłatnej strony firmowej www (wizytówki) w jednym z trzech konfigurowalnych szablonów.

Strony dostępne są wyłącznie dla beneficjentów, którzy podpiszą lub aneksują umowę na okres minimum 6 miesięcy. Szczegółowe informacje dostępne są u koordynatorów oddziałów oraz pod adresem: media@twojstartup.pl

 

1Podstawowe dane
2Szablon
3Domena

Podstawowe dane

W ramach naszej strony wykorzystywane są pliki cookies w celach technicznych, analitycznych i marketingowych. Pełne informacje o ich działaniu oraz wytyczne jak wyłączyć cookies znajdują się w naszej Polityce Cookies.