Twój StartUp

Jak zacząć zarabiać jako freelancer? Pięć kroków do sukcesu

Praca jako freelancer - 5 kroków do sukcesu

Życie freelancera nie zawsze jest usłane różami: często giniesz wśród konkurencji i bezskutecznie szukasz zleceń, a jeśli już uda Ci się zarobić, to połowę kwoty pochłoną obowiązkowe składki.

Ale wiesz, że wcale nie musi tak być?

Nie musisz być jednym z tysiąca freelancerów, którzy biją się o klientów i próbują przyciągnąć ich niższą stawką. Możesz sam ustalać zasady, wcale na tym nie tracąc.

Przed Tobą pięć kroków do sukcesu — zapoznaj się z nimi, wyciągnij wnioski i zacznij działać, a efekty przyjdą szybciej, niż się spodziewasz.

Po pierwsze: nie bądź jedynie freelancerem, ale też marką

Marzysz o wysokich zarobkach i klientach, którzy sami się do Ciebie zgłaszają? W takim razie musisz zaoferować coś więcej, niż „szybką realizację zleceń” i „profesjonalne podejście”. Zapewne nie będzie to dla Ciebie zaskoczeniem, że każda osoba próbująca przyciągnąć nowych klientów działa w podobny sposób i robi wszystko, aby udowodnić, że jest lepsza od konkurencji.

Sęk w tym, że wcale nie musisz niczego udowadniać – wystarczy, że popracujesz nad swoim wizerunkiem i stworzysz niepowtarzalną markę. Osoby widoczne w sieci wzbudzają większe zaufanie i tym samym są częściej wybierane przez zleceniodawców. 

Oczywiście nie bez znaczenia pozostaje portfolio, dlatego nie bój się udostępniać w swoich kanałach informacji o podjętych współpracach czy sukcesach zawodowych.

Po drugie: aktywnie szukaj zleceń

I przede wszystkim: nie myl aktywnego szukania zleceń z nachalnością, bo ta z kolei przedstawia Cię jako osobę zdesperowaną i skutecznie odstrasza potencjalnych klientów.

Podstaw raczej na dobre dopasowanie – przedstawiając swoją ofertę zleceniodawcy, przekonaj go, że to właśnie Ty będziesz najlepszym wyborem. Zamiast obiecywać szybką realizację, powiedz, że masz duże doświadczenie w tej branży i chętnie wykorzystasz je, aby zaproponować najlepsze rozwiązania. Pokaż swoje portfolio i udowodnij, że Twoje słowa nie są pustymi obietnicami.

Szukając zleceń, nie ograniczaj się do jednej platformy – korzystaj ze wszystkich dostępnych, uwzględniając media społecznościowe.

Po trzecie: nie bój się nieszablonowych rozwiązań

Gdy korzystasz z tradycyjnych rozwiązań, istnieją dwie możliwości: albo okażesz się skuteczny, albo zginiesz wśród miliona osób, które działają podobnie. Przykra prawda jest taka, że stworzenie strategii marketingowej lub promocyjnej wcale nie jest proste: gdyby było, wieloletni specjaliści zostaliby zastąpieni przez stażystów.

Dlatego też nie bój się korzystać z rozwiązań, które początkowo wydają Ci się niedorzeczne. Zamiast nagabywać klientów, spróbuj zastosować cold mailing, czyli spersonalizowaną wiadomość wysyłaną do osoby, z którą chciałbyś podjąć współpracę.

Działa to w prosty sposób: gdy jesteś specjalistą ds. social mediów i przypadkowo trafisz na osobę, która nie do końca radzi sobie z prowadzeniem kanałów marki, wskaż jej błędy i sposób, w jaki może je naprawić. Gdy wykaże zainteresowanie Twoją wiadomością i wyrazi zgodę na przesłanie oferty, opowiedz, co możesz dla niej zrobić.

Po czwarte: przetestuj pomysł na biznes

Spontaniczne porzucenie pracy na etacie może okazać się bardzo dobrym krokiem, jednak nie decyduj się na niego zbyt pochopnie. Pierwsze miesiące na swoim są bardzo ekscytujące i często o wiele bardziej owocne, niż następne.

Pamiętaj, że przechodząc na freelancing, warto mieć stałą bazę klientów, którzy regularnie korzystają z Twoich usług. Udane współprace — choć są źródłem ogromnej satysfakcji — nie dają Ci gwarancji, że będziesz w stanie utrzymać się na tym samym poziomie przez kolejne miesiące.

Dlatego też na samym początku potraktuj freelancing jako sposób na dodatkowy zarobek, a dopiero potem zadecyduj, czy chcesz całkowicie rezygnować ze swojej etatowej pracy.

Po piąte: nie zakładaj od razu własnej działalności 

Przekroczyłeś limit maksymalnego przychodu i zacząłeś rozważać założenie własnej działalności gospodarczej? A czy wiesz, że podatki i obowiązkowe składki mogą pozbawić Cię dużej części zarobionej kwoty?

Jeśli dopiero wchodzisz na rynek, a freelancing traktujesz jako dodatkowe zajęcie, nie rzucaj się od razu na głęboką wodę. Daj sobie kilka miesięcy na przetestowanie biznesu — w przypadku niewielkich zarobków możesz robić to w ramach działalności nierejestrowej, a po przekroczeniu kwoty maksymalnego przychodu — skorzystać z pomocy inkubatora przedsiębiorczości.

I chociaż rozwijanie biznesu w inkubatorze przedsiębiorczości nie jest darmowe, wciąż zapłacisz kilkukrotnie mniej, niż prowadząc własną działalność – koszt pakietu preinkubacyjnego w Fundacji Twój StartUp to jedynie 300 zł miesięcznie.

Facebook

Kalkulator

Wypełnij i sprawdź ile z nami zaoszczędzisz!

Kalkulator
Czy jesteś studentem poniżej 26 roku życia? *
Czy chciałbyś korzystać z ubezpieczenia w NFZ? *
PLN

Koszty

PLN

PLN

Pieniądze dla Ciebie

PLN

Wypełnij formularz i czekaj na odpowiedź koordynatora

Zamawiam wizytówkę i ulotkę

Otrzymaj projekt ulotki i wizytówki. Wybierz szablon, wersję kolorystyczną, prześlij treść i wybrane zdjęcia. Otrzymasz pliki gotowe do przesłania do drukarni! Jeśli jesteś naszym beneficjentem zapłać 99 zł lub podpisz aneks do umowy o wspołpracy.

Proszę wypełnij formularz

1Twoje Dane
2Wybierz szablon

Twoje dane

Zamawiam stronę internetową

Proszę wypełnij formularz

Formularz umożliwia beneficjentom Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości Twój StartUp zamówienie wykonania bezpłatnej strony firmowej www (wizytówki) w jednym z trzech konfigurowalnych szablonów.

Strony dostępne są wyłącznie dla beneficjentów, którzy podpiszą lub aneksują umowę na okres minimum 6 miesięcy. Szczegółowe informacje dostępne są u koordynatorów oddziałów oraz pod adresem: media@twojstartup.pl

 

1Podstawowe dane
2Szablon
3Domena

Podstawowe dane

W ramach naszej strony wykorzystywane są pliki cookies w celach technicznych, analitycznych i marketingowych. Pełne informacje o ich działaniu oraz wytyczne jak wyłączyć cookies znajdują się w naszej Polityce Cookies.