Jak sprawić, aby klienci nie tylko raz skorzystali z Twoich usług, ale także wracali i polecali Cię innym? Przeczytaj nasz poradnik i poznaj aspekty, które decydują o sukcesie!
- Z lektury poniższego tekstu dowiesz się:
- dlaczego obecność w mediach społecznościowych jest kluczowa dla wiarygodności firmy,
- jakie elementy składają się na wysoki poziom obsługi klienta,
- dlaczego skuteczne rozwiązywanie problemów klientów może przyczynić się do utrzymania ich lojalności oraz generowania pozytywnych rekomendacji.
To sprawia, że Twoi klienci zostają na dłużej:
Jakość produktów lub usług
Sprzedanie niskiej jakości produktu lub usługi to sztuka na raz – klient kupi, ale nigdy nie wróci, bo nikt nie lubi wyrzucać pieniędzy w błoto. Dlatego nie skupiaj się wyłącznie na promocji i pozyskiwaniu klientów, ale też na utrzymaniu tych, którzy Ci zaufali. Osoby, które doświadczyły rozczarowania, nie tylko nie powracają, ale również dzielą się swoimi negatywnymi doświadczeniami z innymi.
Co istotne, zapewnienie klientom wysokiej jakości produktów to korzyść przede wszystkim dla Ciebie. Według badania „Customer Loyalty. How to Earn It, How to Keep It” przeprowadzonego przez J. Griffina, utrzymanie klienta może być nawet dwudziestokrotnie tańsze, niż pozyskanie nowego. Rozumiesz już, dlaczego warto zadbać o osoby, które Ci zaufały i wybrały Twoją firmę?
Obecność w sieci
Wyobraź sobie taki scenariusz: szukasz portfela i przebijasz się przez setki ofert, ale na marne — wciąż nie znalazłeś egzemplarza idealnego. Po kilkunastu minutach trafiasz na stronę małej, polskiej manufaktury. Portfele są świetne, ale nigdy wcześniej nie słyszałeś o tej marce. Robisz research, który tylko pogłębią Twoje wątpliwości. Firmy nie ma na żadnej z platform społecznościowych, żadna osoba o niej nie pisze, próżno też szukać opinii zadowolonych klientów. Z dużym prawdopodobieństwem zrezygnujesz z zakupu, bojąc się produktu marnej jakości lub oszustwa.
I teraz pomyśl: dlaczego Twoi potencjalni klienci mieliby postąpić inaczej?
Jeśli chcesz sprzedawać, musisz być wiarygodny! Nawet jeśli jesteś małą firmą, możesz tę wiarygodność zbudować, działając w mediach społecznościowych, które są przestrzenią do pozyskiwania wiedzy czy dzielenia się doświadczeniami. Nie zwlekaj i od pierwszych dni działaj w sieci i mediach społecznościowych, aby Twoi klienci mogli Cię bliżej poznać i przekonać się do zakupu.
Wysoki poziom obsługi klienta
Wiesz już, że zapewnienie wysokiej jakości produktów i usług jest bardzo ważne, jeśli chcesz utrzymać pozyskanych klientów. Niemniej ważne jest zapewnienie wysokiego poziomu ich obsługi. Badania jednoznacznie wskazują, że klienci są w stanie zapłacić więcej firmom, które dbają o ten aspekt — według raportu The Disconnected Customer przygotowanego przez ekspertów Capgemini, 87 proc. klientów jest w stanie zapłacić więcej za lepsze doświadczenia.
- Jeśli chcesz docenić lojalnych klientów, nie zapomnij o|:
- zapewnieniu dostępu do wyczerpujących informacji na temat oferowanych produktów i usług,
- sprawnym i szybkim odpowiadaniu na wiadomości,
- wdrożeniu marketingu relacji.
Te kwestie odpychają klientów:
Negatywne opinie lub ich brak
Opinie mają większe znaczenie, niż myślisz! Ponad 90 proc. konsumentów sprawdzi je, zanim zdecyduje się na zakup (i wybierze produkt lub usługę, które zostały ocenione relatywnie wysoko). Warto więc zadbać, aby o Twojej firmie było głośno. Możesz zachęcić swoich klientów, aby pozostawili opinię, jeśli są zadowoleni z zakupu.
Wygląd Twojej witryny
Strona internetowa jest wizytówką Twojej firmy. Niezależnie od tego, czy wybierasz prosty landing page, czy rozbudowany sklep internetowy, zadbaj o estetykę i przejrzystość. Użytkownicy często oceniają wiarygodność firmy na podstawie pierwszego wrażenia związanego z jej stroną internetową. Dlatego ważne jest, aby strona była responsywna, łatwa w nawigacji, a także dostarczała klarownych informacji na temat oferowanych produktów lub usług.
- Zadbaj przede wszystkim o:
- intuicyjną nawigację,
- rozbudowane i wyczerpujące opisy produktów lub usług,
- klarowność i estetykę (czytelne czcionki, wysokiej jakości zdjęcia, spójna szata graficzna).
- formularze kontaktowe.
Sposób rozwiązywania problemów
Sposób rozwiązywania problemów to także kluczowy element wpływający na lojalność klientów. Skuteczne i szybkie odpowiadanie na zapytania klientów, zapewnianie dostępu do informacji oraz budowanie trwałych relacji ze stałymi klientami są kluczowe. Klienci doceniają firmę, która nie tylko dostarcza wysokiej jakości produktów, ale także dba o ich doświadczenie i zawsze służy pomocą w przypadku problemów czy pytań. To podejście zdecydowanie zwiększa szanse na utrzymanie lojalności klientów oraz pozytywne rekomendacje, które są cennym źródłem nowych klientów. Dlatego warto inwestować czas i środki w rozwijanie wysokiego poziomu obsługi klienta, aby budować trwałe relacje z klientami i utrzymać ich na dłużej.
Dążenie do wysokiej jakości produktów, aktywna obecność w mediach społecznościowych i skuteczna obsługa klienta to kluczowe elementy budowania trwałych relacji z klientami. Pamiętaj, że zadowoleni klienci nie tylko powracają, ale też polecają Twoje produkty i usługi innym.