Chcesz rozwinąć własny biznes, ale świat przedsiębiorczości to dla Ciebie czarna magia? Nie skreślaj swojego pomysłu na samym początku – jeśli podejmiesz odpowiednie kroki, Twój biznes może stać się rentowny szybciej, niż na początku założyłeś.
Spis treści:
Zacznij od strategii
Szczegółowe planowanie jest jedną z tych czynności, której wiele osób unika jak ognia. Trzeba bowiem rozbić dany pomysł na czynniki pierwsze, oszacować ryzyko i zauważyć szanse, jakie wiążą się z wdrożeniem pomysłu na rynek.
Nawet profesjonaliści i osoby działające w danej branży od wielu lat mają wiele obaw na etapie planowania – a już szczególnie w sytuacji, gdy przedmiotem tych planów jest biznes wysokiego ryzyka.
- Co powinieneś uwzględnić w swoim planie, aby zminimalizować ryzyko?
- Twoją aktualną sytuację i możliwości, jakie z niej wynikają,
- cele, do których dążysz (warto, aby były mierzalne),
- sposób realizacji poszczególnych etapów planu,
- koszty, z jakimi wiąże się wdrożenie i utrzymanie pomysłu na rynku.
Co ważne – wcale nie musisz zakładać jednoosobowej działalności gospodarczej, aby prowadzić swoją firmę. Możesz skorzystać z pomocy inkubatora przedsiębiorczości i rozwinąć biznes w jego strukturach.
- W ramach pakietu inkubacyjnego otrzymujesz pełne wsparcie formalne. Specjaliści zajmują się prowadzeniem księgowości i kwestiami prawnymi, abyś Ty mógł skupić się na rozwoju biznesu.
Bezpiecznie wejdź na rynek
Po opracowaniu dokładnego planu możesz przystąpić do kolejnego etapu, jakim jest wdrożenie pomysłu na rynek.
- Masz do wyboru:
- prowadzenie działalności nierejestrowej (uważaj na limity - po przekroczeniu progu maksymalnego dochodu konieczne będzie zarejestrowanie firmy),
- założenie jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG),
- skorzystanie z pomocy inkubatora przedsiębiorczości.
W pierwszym i drugim przypadku kwestiami formalnymi będziesz musiał zająć się samodzielnie (pamiętaj, że nawet działalność nierejestrowa wiąże się z koniecznością prowadzenia uproszczonej ewidencji sprzedaży). Jeśli więc nie czujesz się pewnie, najlepszą opcją może okazać się inkubator przedsiębiorczości.
Nie chowaj się w cieniu
Po wejściu na rynek zadbaj o swoją widoczność — najlepiej od pierwszych dni. Już na etapie planowania możesz zastanowić się, jak dotrzeć do potencjalnych klientów i jakie kanały wykorzystać, aby zrobić to skutecznie.
- Na tym etapie:
- przemyśl, w jaki sposób chcesz komunikować się ze swoimi odbiorcami (a właściwie potencjalnymi klientami), aby wzbudzić ich zainteresowanie,
- wybierz kanały komunikacji dopasowane do Twojej grupy docelowej,
- oszacuj budżet na reklamę i działania promocyjne.
Pamiętaj, że udostępniane przez Ciebie materiały nie powinny mieć wyłącznie reklamowego charakteru: postaraj się raczej, aby zawierały wartościowe informacje, które pozwolą Twoim odbiorcom utożsamić się z marką.
Weryfikuj skuteczność swoich działań
Po wdrożeniu działań marketingowych zacznij monitorować postępy i wyciągaj wnioski, aby nie przepalić budżetu. Jeśli nie masz doświadczenia, skorzystaj z pomocy profesjonalisty, który pomoże Ci obrać właściwą strategię.
Pamiętaj, że na najszybsze efekty możesz liczyć jedynie w przypadku płatnej reklamy — content marketing i SEO to obszary, które wymagają dużych pokładów cierpliwości (realne efekty zaczniesz zauważać najwcześniej za rok).
Skorzystaj z wiedzy ekspertów
Nikt nie zna się na rozwoju biznesu tak dobrze, jak osoby, które samodzielnie rozwinęły swoją firmę lub pomogły w tym innym przedsiębiorcom. Dlatego też nie bój się prosić i pomoc i korzystać z ich doświadczenia. Pomogą Ci w tym szkolenia i konsultacje biznesowe, podczas których zweryfikujesz swój plan i skuteczność podejmowanych działań.
- Chcesz w pełni wykorzystać możliwości?
- Skorzystaj z indywidualnej konsultacji, podczas której ekspert pomoże Ci zidentyfikować problemy i znaleźć sposób ich rozwiązania,
- zapisz się na szkolenie biznesowe, które pomoże Ci rozwijać kompetencje,
- uczestnicz w warsztatach, aby poznać innych przedsiębiorców i dowiedzieć się, jak rozwinęli własny biznes.
Poznawaj innych przedsiębiorców
Skorzystaj z okazji do networkingu – kontakty z innymi przedsiębiorcami pomocą Ci w szerzeniu świadomości istnienia Twojej marki. To także okazja do podzielenia się własnymi doświadczeniami i wiedzą, którą zdobyłeś, rozwijając własny biznes.
W oddziałach Fundacji Twój Startup odbywają się bezpłatne spotkania networkingowe, podczas których przedsiębiorcy mają szansę zdobyć nową wiedzę, a następnie zintegrować się z innymi uczestnikami. W wybrane środy specjaliści i właściciele różnorodnych biznesów spotykają się w największych miastach, aby spędzić czas w gronie inspirujących osób i nawiązać nowe znajomości.
Dostrzegaj pole do poprawy
Już na samym początku warto wyjaśnić, że zauważenie pola do poprawy lub rozwoju nie jest tożsame z destrukcyjnym perfekcjonizmem. Aby utrzymać się na rynku, musisz podążać za trendami i dostarczać klientom rozwiązań, które są przez nich pożądane.
Pamiętaj, że innowacyjność przemija — nawet jeśli Twoja oferta wzbudziła ogromne zainteresowanie kilka miesięcy temu, wraz z upływem czasu stanie się co najwyżej standardowa.
Obserwuj więc trendy i swoją konkurencję, aby być na bieżąco. I co najważniejsze — miej rękę na pulsie, aby w porę wdrożyć rozwiązania, dzięki którym utrzymasz stabilną pozycję.
Ucz się od innych
…bo przecież uczymy się przez całe życie, prawda?
Liczba sukcesów nie czyni Cię nieomylnym i wszechwiedzącym. Bacznie obserwuj, co robi Twoja konkurencja — po pierwsze po to, aby nie popełniać tych samych błędów, po drugie — aby zauważyć, jakie działania są skuteczne.
Nawet eksperci przyznają otwarcie, że czerpią inspirację od innych i przywiązują dużą wagę do samodoskonalenia. Chętnie dzielą się swoją wiedzą, ale też chętnie korzystają z tej, która została już przez kogoś odkryta.